Rapport uden samlet løsning
Cabotageudvalgets rapport indeholder 31 løsrevne forslag, som regeringen skal vurdere.
... Der er ikke flertal for ét element, som er stærkt nok i sig selv til at løse udfordringerne på cabotageområdet..." konstaterer Trafikstyrelsen i rapporten.
Øget anvendelse af tachografen som kontrolmiddel, hotline hos politiet og tilrettet fragtbreve er blandt de områder, hvor de to parter er næsten enige. Det gælder tillige graduering af bøder, øget informationsindsats og afvisning af øget liberalisering i EU på nuværende tidspunkt.
31 forslag
Uenighederne er uoverstigelige, hvad angår:
definition af cabotagetur,
den finske model",
tomme sættevogne og kombikørsel,
karensperiode og systematisk kørsel,
registrering i registeret for udenlandske tjenesteydere (RUT),
medvirkenansvar for speditører og
tilbageholdelse af hele vogntoget.
Rapporten indeholder i alt 31 løsrevne og til dels modstridende forslag, som transportminister Henrik Dam Kristensen (S) kan forholde sig til. Her er højere bøder for ulovlig cabotage og den finske model" i fokus.
Et eksempel på de to hårdt optrukne fronter i cabotageudvalget gælder holdningerne til den lovlige cabotagekørsel.
... DTL, FDL og 3F er af den opfattelse, at også den lovlige cabotagekørsel giver store problemer..."
... DI Transport, ATL, ITD og Danske Speditører mener, at den lovlige cabotage er en ret baseret på fælles EU-regler, der også gælder for danske lastbiler i udlandet. De er imod nationale særregler, der vil begrænse det indre marked..."