23948sdkhjf

Rapport uden samlet løsning

Cabotageudvalgets rapport indeholder 31 løsrevne forslag, som regeringen skal vurdere.
Uenigheden om cabotage er så stor og vedvarende i branchen, at Trafikstyrelsens konklusioner i rapporten om cabotageudvalgets arbejde fremhæver de mindre områder, hvor man næsten er enige. Det gennemgående træk er,m at branchen er delt i to grupper på cabotagespørgsmålet: DTL, 3F og FDL står stejlt over for DI Transport, ITD, ATL og Danske Speditører.

“... Der er ikke flertal for ét element, som er stærkt nok i sig selv til at løse udfordringerne på cabotageområdet..." konstaterer Trafikstyrelsen i rapporten.

Øget anvendelse af tachografen som kontrolmiddel, hotline hos politiet og tilrettet fragtbreve er blandt de områder, hvor de to parter er næsten enige. Det gælder tillige graduering af bøder, øget informationsindsats og afvisning af øget liberalisering i EU på nuværende tidspunkt.

31 forslag

Uenighederne er uoverstigelige, hvad angår:

Ÿ definition af cabotagetur,

Ÿ den “finske model",

Ÿtomme sættevogne og kombikørsel,

Ÿ karensperiode og systematisk kørsel,

Ÿregistrering i registeret for udenlandske tjenesteydere (RUT),

Ÿmedvirkenansvar for speditører og

Ÿtilbageholdelse af hele vogntoget.

Rapporten indeholder i alt 31 løsrevne og til dels modstridende forslag, som transportminister Henrik Dam Kristensen (S) kan forholde sig til. Her er højere bøder for ulovlig cabotage og den “finske model" i fokus.

Et eksempel på de to hårdt optrukne fronter i cabotageudvalget gælder holdningerne til den lovlige cabotagekørsel.

“... DTL, FDL og 3F er af den opfattelse, at også den lovlige cabotagekørsel giver store problemer..."

“... DI Transport, ATL, ITD og Danske Speditører mener, at den lovlige cabotage er en ret baseret på fælles EU-regler, der også gælder for danske lastbiler i udlandet. De er imod nationale særregler, der vil begrænse det indre marked..."
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094