DTL: Gør som finnerne
NLA opfordrer de nordiske ministre til en offensiv i EU for begrænset cabotage, højere vægtgrænser og effektiv håndhævelse af reglerne
DTL og tre nordiske søsterorganisationer opfordrer de nordiske ministre til at samarbejde om at håndhævere cabotagereglerne, så de ikke udvandes til skade for de nordiske transportfirmaer.
De henviser til det lettiske transportfirma Dino-trans rekruttering af filippinske chauffører som et eksempel på, at der er behov for at løse problemerne med cabotage på en samlet måde i hele EU.
Anledningen til opfordringen fra NLA er de nordiske trafikministres møde i Stockholm mandag 27. maj, som infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd har indbudt til.
EU burde satse på effektivitet
Sidste sommers hovsa stop for internationale transporter over 40 ton i Sverige og EUs holdning til vægtstørrelser er eksempler på hindringer for en effektivere vejtransport, påpeger Erik Østergaard i NLAs brev til de nordiske trafikministre.
- Det handler om at udnytte kapaciteten bedre og få de brændstof- og CO2-besparelser, som kan være med til at nedbringe transportens klimapåvirkning.
- Det ville være fantastisk med fælles standarder i EU i stedet for lappeløsninger fra land til land, siger Erik Østergaard.
EU-fokus på små lastbiler
NLA er bekymret for EU-parlamentets modtagelse af transportkommissær Siim Kallas beskedne udspil om modulvogntog, der ellers tillader grænsekrydsende kørsel hvis de berørte landene er enige.
De tre nordiske vognmandsorganisationer er generelt bekymret for, at EU-kommissionen fokuserer på forholdsvis lave tyske vægtgrænser på 40 ton (44 ton for kombitransporter).
Endelig beder NLA ministrene om at arbejde for ensartet håndhævelse og kontrol i EU.