23948sdkhjf

ITD: Chaufførdirektiv

Eksportchauffører bør have egen EU-lov med rettigheder og spilleregler. Det vil løfte den sociale standard for chauffører i hele Europa, mener Jacob Chr. Nielsen
ITD foreslår et chaufførdirektiv, der indeholder spilleregler for chauffører og vognmænd i international transport. Et sådant direktiv – EU-lov – kan regulere arbejdsretlige forhold uden at gå ind i selve overenskomsterne.

De nuværende regler om udstationering og social sikring for mobile arbejdstagere tager udgangspunkt i arbejdstagere, der er udstationeret i en længere periode i et andet EU-land ulig chauffører, som ofte krydser flere grænser på samme dag.

Man skal til Bryssel, hvis man vil hjælpe de østeuropæiske chauffører, der lever under kummerlige forhold på rastepladser, mener adm. dir. Jacob Chr. Nielsen, ITD.

- Chaufførjobbet reguleres af forskellige EU-regler, som ikke tager højde for de særlige forhold i transporterhvervet. En typisk eksportchauffør kan sagtens arbejde i flere lande inden for et døgn. Derfor foreslår ITD, at chauffører, der udfører arbejde i andre EU-lande end deres hjemland, omfattes af et samlet og målrettet EU-regelsæt.

- Vi har lavet et idéoplæg til et samlet regelsæt på opfordring fra transportminister Henrik Dam Kristensens efter hans besøg hos os den 6. maj, fortsætter ITD’s direktør.

Oplægget er et bud på, hvordan man kan samle og skarpslibe de eksisterende EU-regler til et klart og tydeligt retsgrundlag for de internationale chauffører.

Udstationeringsdirektivet kan være model for et chaufførdirektiv, men det skal ikke være med udgangspunkt i værtslandet, fastslår Jacob Chr. Nielsen.

Udstationeringsdirektivet kan være model for et chaufførdirektiv, men det skal ikke være med udgangspunkt i værtslandet, for det skifter med timers mellemrum for en almindelig eksportchauffør, fastslår Jacob Chr. Nielsen.

Obligatorisk forsikring

ITD lægger op til, at chaufføren altid medbringer dokumentation for, at han er dækket af en social sikringsordning i bopælslandet. En anden idé er, at vognmanden skal tegne en obligatorisk syge-, retshjælps- og advokatforsikring for chaufføren.

Videre kunne chaufførdirektivet indeholde et krav om ansættelseskontrakt på mindst to sprog og sikre en fast aflønning, der lever op til kravene i det land, chaufføren er bosat i. ITD foreslår også, at chaufføren skal have ret til skattefrie diæter.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063