23948sdkhjf

EU skal forhindre ny svenskerkrig

Man skal ikke undervurdere EU's evner til at skabe fred og fordragelighed i Europa. Eller i hvert fald at vi løser det om mødebordet frem for på slagmarken.
Sidste sommer begyndte svensk politi at stoppe alle danske lastbiler, fordi de ikke levede op til EU's regler for lastbilers vægt. Reglerne siger 40 tons totalvægt, når man kører over en grænse. Det virker noget kunstigt, når både Danmark og Sverige tillader højere vægte.

En almindelig dansk lastbil må køre med 48 tons på seks aksler eller 54 tons på syv aksler. Hvis man f.eks. kører med mælk til de svenske kunder, så betyder det groft sagt, at der må være minimum 8.000 liter mælk mindre med, selvom det er lovligt at køre med mere mælk på hver side af den streg på broen, der adskiller Danmark og Sverige. Det er ikke videre miljøvenligt.

Nyt EU-forslag

I dag skal den danske transportminister præsentere et nyt EU-forslag for Folketingets Europaudvalg. Det skulle gerne løse problemer med grænseoverskridende modulvogntog. Men hindrer det også en ny svenskerkrig? I det notat ministeren har sendt til udvalget, så ser det ud som om, at man kun har øjet rettet mod længden af lastbilerne for at hjælpe modulvogntog.

Vi er glade for at få løst problemerne med modulvogntog, men i DI Transport knokler vi for, at der ikke bliver snydt på vægten, så vi også får sikret den højere vægtgrænse mellem Danmark og Sverige.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078