23948sdkhjf

ATL: Flere fusioner i branchen

- Det er lykkedes for flere virksomheder inden for vejgodstransporten at konsolidere sig og endda ansætte flere medarbejdere, men det er stadig en stærkt udfordret branche.
Sådan konkluderede vognmand Anders Fransgaard, der onsdag holdt sin sidste tale som formand for ATL. Han har valgt at træde tilbage for at få mere tid til at drive sin vognmandsforretning.

Fusioner på vej

Især konkurrencen fra udlandet er en udfordring for mange vognmænd.

- Hvis vi skal konkurrere med Europa, er vores virksomheder nødt til at have en størrelse og en ledelse, der kan tage kampen op.

- Derfor forudser jeg, at en god del af branchens mellemstore virksomheder kommer til at fusionere i en ikke alt for fjern fremtid. Eller i hvert fald arbejde meget tæt sammen om logistikken. Der vil stadig være brug for små og lokale vognmænd, men der vil blive færre af dem.

Ikke mere liberalisering

På årets generalforsamling blev det slået fast, at ATL ikke går ind for yderligere liberalisering af reglerne om adgang til at køre cabotage.

- Der er helt klart nogle udfordringer på det sociale område, som må løses først, sagde Anders Fransgaard.

- Vi skal have mindsket forskellene på lønområdet, før vi er klar til yderligere lempelser.

- Omvendt må vi ikke tro, at vi kan "hælde vandet tilbage i vandhanen", da vi lever i en åben økonomi, i et Europa med regler om fri bevægelighed for arbejdskraft, varer, kapital og tjenesteydelser.

- Det er positivt, at tempoet nu er skruet ned, så branchen kan nå at indstille sig på den fulde liberalisering, som sandsynligvis kommer en dag.

Arbejdsudlejebeskatning

Anders Fransgaard kom også ind på problemerne med de nye regler om arbejdsudlejebeskatning.

- Stramningerne af arbejdsudlejebeskatning får nogle helt utilsigtede konsekvenser for transportbranchen.

- Reglerne skaber incitamenter til at indgå aftale med udenlandske vognmænd eller udenlandske datterselskaber i stedet for selskaber beliggende i Danmark. Samtidig vil det skabe et incitament til, at danske virksomheder etablerer datterselskaber i udlandet, hvilket vil lægge et yderligere pres på danske vognmænds udflagning fra Danmark.

- I ATL har vi stor fokus på dette og vil derfor samarbejde med Dansk Industri for at få ændret herpå.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078