TEST: Fords sporty og komfortable Connect
Ford har netop præsenteret den nye Transit Connect med så mange nyheder, at den blev kåret som årets varebil i Europa 2014.
I Danmark er de små varebiler på under et ton ikke den store salgssucces - ikke siden finanskrisen i 2008; men det håber Ford at kunne ændre på med deres nye, strømlinede Transit Connect.
Det er fortsat 50 procent beskatningen i Danmark, og det gør det svært for de små varebiler at klare sig i konkurrencen med de større varebiler, hvor der kun er 30 procent beskatning selv om de mindre varebiler er både mere miljøvenlige og har bedre køreegenskaber.
Seneste skud på stammen i denne klasse er den nye Ford Transit Connect, der kommer på det danske marked i løbet af november. Den har allerede opnået titlen Van of the Year 2014".
Det er en meget mere moderne bil end forgængeren, der er fra 2002. I 2003 blev den også årets varebil. Storebror Transit Custom fik i øvrigt prisen sidste år.
Undertegnede har prøvet den nye Connect over et par dage i Spanien i august, inden den fik prisen. Bilen er ganske sporty med en noget fast affjedring; men de ofte elendige veje i baglandet til Valencia klarede den nu med bravour og selv de skarpeste serpentiner-sving forcerede den uden problemer med en meget præcis styring.
Jeg kørte i to udgaver:
1,6 liters diesel med 95 hk. Den var både smidig og hurtig i afsættet.
EcoBoost benzin motor på 100 hk. Motoren er ganske støjsvag, men knap så kvik med læs som udgaven med diesel. Den lille benziner kommer til at koste 121.000 kr. plus moms herhjemme.
Som moden påbyder, kan man få sin Connect med plads til tre personer, selv om pladsen ikke kan kaldes storslået. I midten skal man i hvert fald ikke sidde i timevis.
Instrumenteringen er lånt af Fords personbilsprogram og er meget brugervenligt. Selve kabinen er helt nyindrettet med flere sædemuligheder, blandt andet en hvor passagersædet kan fældes ned i gulvet.
En lem i bagvæggen gør det muligt at transportere lange genstande. Varerummets kvadratiske form er ført videre fra forgængeren. Der er plads til to Euro-paller.
Rummelig
Bilen kan fås med både kort og lang akselafstand. Målene i varerummet varierer fra 3- 3,4 kubikmeter i den korte og henholdsvis lange udgave. Det giver et meget rummeligt varerum. Lasteevnen er en af bilens forcer, trods størrelsen er den på 1.000 kg.
Man sidder godt bag rattet, der kan indstilles i to retninger. Førersædet giver god støtte og det kan indstilles i højden. Der er varme i sæderne i den danske udgave. Ligesom i den større Transit Custom er der tale om et design, der kaldes Kinetic design, som også bruges på Fords personbiler.
Motorprogrammet
Teknisk kan man få Connect med flere motorer. Motorprogrammet byder på:
Diesel: 1,6-liters Duratorq TDCi i tre forskellige udgaver med henholdsvis 75, 95 og 115 hk.
Benzin: 1-liters EcoBoost motor med 100 hk.
Benzin: 1,6 liters Duratec med 150 hk og seks-trins gearkasse.
Tyveri-sikringen omfatter et 2-vejs, fjernbetjent centrallås-system, der kan indstilles efter individuelle behov, ligesom et særligt skjold i dørlåsene forhindrer, at de kan brydes op med bor eller dirk. Dertil kommer Active City Stop, som forhindrer kollisioner ved kø-kørsel og i bytrafik.
Man kan også vælge SYNC med det automatiske nødopkalds-system Emergency Assistance, som Ford har modtaget en særlig pris for. Derudover er der bakkamera, statisk kurvelys og dæktrykovervågning.
I Danmark kommer den nye Connect i to udstyrs-niveauer: Ambiente og Trend. Billigst er en kort Connect Ambiente 1,6 TDCi med 75 hk.
Teknisk data
Model: Ford Transit Connect 1,6 TDCI
Motor: 1,6 liter turbodiesel.
Ydelse diesel: 75,- 95- og 115 hk.
Ydelse benzin: 100 og 150 hk.
Økonomi: 20,4- 23,8 km/l.
CO2: fra 105 til 170 g/km.
Nyttelast: 1.000 kg.
Lasteevne: 617-1.004 kg.
Varerum: 3,6-4,3 kubikmeter.
Varerumslængde: 1,8-2,2 meter.