23948sdkhjf

Fastholder tidsfrist for ny Kattegatbro

De fire borgerlige trafikforligspartier (V, K, DF og VA) protesterer så skarpt mod udskydelsen af trafikanalyserne, at transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) afleverer, hvad der er muligt til tiden i næste måned. Så må ordførerne nøjes med tal og scenarier, der er baseret på de eksisterende trafikmodeller, og ikke på den ny landstrafikmodel.
- Tidsplanen i trafikaftalen fra 2009 skal respekteres, fastslår de fire borgerlige partiers trafikordførere.

- Resultatet af de strategiske analyser for en ny forbindelse over Kattegat skal foreligge i løbet af efteråret 2013. Det vil sige senest med udgangen af november 2013. I modsat fald vil vi betragte det som et alvorligt forligsbrud. Det vil være et brud med god tradition for et bredt transportpolitisk samarbejde.

- Eftersom forligspartierne insisterer på november, så får de det med de beregninger, som vi kan levere til november, siger Pia Olsen Dyhr.

- Vi kommer til at mangle nogle informationer, fordi landstrafikmodellen først lige er blevet færdig, og det tager to-tre måneder at regne de forskellige projekter igennem, påpeger hun.

Problemer på Kattegat

De fire oppositionspartier i trafikforliget frygter, at en hurtig beslutning om regeringens såkaldte "time-model" og øvrige jernbaneinvesteringer vil rive grundlaget væk for en ny fast forbindelse over Kattegat.

Årsagen til regeringens ønske om et halvt års udskydelse er Landstrafikmodellen, som DTU først blev færdig med i midten af september – i øvrigt før tiden. Landstrafikmodellen vil give mulighed for at få nyere tal og beregninger for trafikken over Kattegat.

En anden årsag til ønsket om udskydelse er, at kontaktgruppen for Kattegat har svært ved at blive enige om forudsætninger for beregningerne. Kontaktgruppen består af repræsentanter fra regionerne, kommunerne og Kattegatkomitéen

Hurtige beslutninger

Trafikministeren vil derimod gerne have en hurtig beslutning om jernbaneinvesteringerne.

- Vi har tidligere truffet beslutninger uden at vente på strategiske analyser, siger Pia Olsen Dyhr og henviser beslutningen om Holstebro-motorvejen og motorvejsudvidelserne på Vestfyn og i Østjylland.

- Når man kan vedtage motorvejsudvidelser uden at afvente de strategiske analyser, så kan man også vedtage time-modellen uden at afvente analyserne.

- En brugerfinansieret Kattegat-forbindelse og time-modellen supplerer hinanden. De er ikke hinandens modsætninger, tilføjer Pia Olsen Dyhr for at berolige de borgerlige.

DF har god tid

- Ministeren kan ikke udskyde analyserne med henvisning til beslutninger, der skal tages i en anden forligskreds, siger trafikordfører Kim G. Christiansen (DF).

Dansk Folkeparti er med i både det store trafikforlig fra 2009 og det nye forlig med om togfonden og time-modellen, hvor V, K og LA ikke er med.

Forliget om togfonden og timemodellen skal udmøntes i konkrete projekter, som man netop er begyndt forhandlinger om. Her er DF og Enhedslisten imod en banebro over Vejle Fjord.

Dansk Folkeparti har ikke travlt med at få lukket aftalen om togfondens 28,5 milliarder kroner, og partiet er ikke optaget af, om det tager 60 eller 70 minutter at komme fra Odense til Århus, erklærer Kim G. Christiansen.

- Jeg har meget svært ved at lukke et forlig om togfonden, før vi har de rigtige analyser. Det kunne jo være, at analyserne siger, at time-modellen er spild af penge, siger han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079