Stop for filippinske chauffører
3F og DTL kræver smuthul lukket, så chauffører uden for EU kan arbejde i Danmark.
3F og DTL håber, at beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S) svarer nej.
DTLs adm. dir. Erik Østergaard og Jan Villadsen, formand for 3Fs transportgruppe, påpeger i et brev til Mette Frederiksen, at chaufførjob skal være blandt de fag, hvor ikke gives arbejdstilladelse til tredjelandsborgere. Derfor skal en lettisk arbejdstilladelse inden for landevejstransport kun gælde i Letland.
DTL og 3F henviser til et konkret firma, Dinotrans GmbH, som med base i Letland anvender filippinske chauffører.
Ny EU-regel
EU er ved at indføre en ny regel, der blandt andet giver personer fra tredjelande mulighed for at arbejde i EU i et halvt år. Ifølge Trafikstyrelsen vil chauffører fra tredjelande derfor kunne køre international transport og udføre cabotage i Danmark i op til et halvt år
- Hele grundlaget for EU's arbejdstilladelsessystem vil bryde sammen, erklærer Jan Villadsen og Erik Østergaard.
Midlertidigt førerkort
Det midlertidige førerkort er en lempelse, som kom ind i sidste års forhandlinger om nye forordninger for tachografer og køre/hviletider. Det medfører, at chauffører fra tredjelande får lov til at køre i EU på et midlertidigt førerkort i 185 dage, selv om de ikke er omfattet af den såkaldte AETR-overenskomst, der gælder for arbejde i international vejtransport.
Et medlemsland kan udstede et førerkort af en varighed på 185 dage til en chauffør fra et andet land, der ikke er tilsluttet den europæiske overenskomst om arbejde i international vejtransport, AETR-overenskomsten.
Betingelsen er, at den pågældende chauffør har en arbejdsmæssig tilknytning til en virksomhed etableret i det medlemsland, der udsteder førerkortet. Det midlertidige kort kan ikke fornyes.