Cabotage holder danske vognmænd oppe
- Nye tal bekræfter, at cabotage er danske vognmænds største vækstmarked, mener Danske Speditører.
Danmarks Statistik har netop offentliggjort tal for danske lastbilers transportarbejde i første kvartal af 2013. Vognmændene oplever et fald i såvel den nationale kørsel som den internationale kørsel, hvor den internationale kørsel oplever det største fald. Særligt importkørslen er ramt.
- Det kan ikke overraske, at med så svag en økonomisk vækst, som vi præsterer i Danmark i øjeblikket, vil transportarbejdet også blive ramt, siger adm. direktør Martin Aabak, Danske Speditører.
- Når såvel eksporten som importen falder, og når der ikke er lagerændringer af betydning, så ser det sort ud.
Vækst i transportarbejdet
- Ser man på godsmængderne, er faldet ikke nær så stort som faldet i transportarbejdet, fortsætter han.
- Det gælder særligt for den internationale kørsel. Godsmængden i tredjelandskørsel steg 30 procent, mens danske lastbiler transporterede 33 procent mere gods i cabotagekørsel.
- I første kvartal af 2013 var danske lastbilers tredjelands- og cabotagekørsel større end kørslen fra udlandet til Danmark. De godsmængder, som danske lastbiler transporterede som cabotage, var større end såvel eksport- som importmængderne.
- Cabotagekørslen i udlandet holder således hånden under danske vognmænds internationale kørsel, konstaterer Aabak.
- Cabotagekørsel kommer alle til gavn også de danske vognmænd..