23948sdkhjf

Højresving set med vognmandens øjne - 4

Fem vognmandsformænd giver deres bud på, hvor der med udbytte kan sættes ind for at begrænse de alvorlige ulykker. De foretrækker fornuft frem for dyre løsninger
Forskudt stoplinje

Formanden for Frederiksborg Amts Vognmandsforening Ole Frederiksen er overbevist om, at der med nogle enkle virkemidler kan komme meget trafiksikkerhed på kontoen.

Et af de mere effektive forslag er at udstyre de mest trafikerede lyskryds i byerne med forskudt stoplinje. Ved stop kommer cyklisterne et stykke foran personbiler og lastbiler og bliver dermed mere synlige.

- Når der bliver grønt for cyklister, skal de højredrejende bilister vente, indtil lyset skifter til grønt dem og til rødt for cyklisterne, forklarer Ole Frederiksen.

- Der er tale om ganske enkle færdselsregler, som ikke burde være vanskelige at overholde. Forudsætningen er naturligvis, at begge parter udviser den fornødne tålmodighed og respekt for reglerne.

Dårlig byplanlægning

- Uden for byerne ligger cykelstierne ofte så langt fra kørebanen, at det er umuligt for førerne af de store køretøjer at anvende spejlene til at få øje på eventuelle cyklister.

Efter Ole Frederiksens opfattelse har byplanlæggerne tilsyneladende overset, at lastbilerne også uden for de større byer en gang i mellem skal svinge til højre.

Han advarer mod at fokusere for meget på tekniske løsninger med flere spejle og kameraer.

- Det gælder også de store spejle, der er opsat i forskellige lyskryds. De skaber mere forvirring end orientering, når man samtidig skal holde øje med bilens trafiksikkerhedsmæssige udstyr. For mange hjælpemidler gør det vanskeligt at koncentrere sig om det væsentlige: Den øvrige trafik.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062