Sådan fyldes ladet med gods
For Per Lavmand er det vigtigt, at der kommer mere gods på hver enkelt lastbil. Derfor har han opfundet sit hydrauliske lifting system (HLS). De første opbygninger blev overrakt de første kunder mandag.
Hvorfor kører de fleste lastbiler halvtomme rundt i gadebilledet? Det findes der mange svar på. Et af dem er, at det meste gods ikke er højere end en meter, og at der ikke må læsses oven på godset.
- Læsningen stopper når gulvet er fyldt, forklarer Per Lavmand, der er indehaver af opbyggerfirmaet Lavmands.
- Der er masser af tom luft i de øverste dele af lastbilerne og trailerne. Det skal vi have udnyttet.
For at komme de halvtomme lastbiler til livs udviklede Per Lavmand for nogle år siden en speciel trailer til Kim Johansen Transport i Greve, der kørte rundt med flycontainere. Systemet betød, at han kunne have syv containere i traileren i stedet for kun fire.
- Vognmanden tjente udgiften til systemet ind på et halvt år, fortæller Per Lavmand, som nu har videreudviklet systemet sammen med to fragtmandsfirmaer, så det kan anvendes til stykgods på paller, som kan stables i dæk over hinanden.
Sådan virker systemet
Der er indbygget et hydraulisk dæk i gulvet, der kan løftes ved hjælp af en wire i hvert hjørne. De fire wires er ført op i de langsgående traverser frem til forenden, hvor der sidder en cylinder og trækker i alle fire wires samtidigt.
Lifting Systemet er opbygget i sektioner i længder af 1,25 meter. I taget sider der en cylinder til løft af bærebjælkerne.
Systemet er modulopbygget, så det kan bygges op med det antal sektioner, der ønskes på det enkelte køretøj. Det er ikke nødvendigt at fylde hele lastbiler eller traileren med systemet. Man kan nøjes med to-tre sektioner - og lade resten være normalt.
Fra 33 til 66 paller
En dobbeltdæk-trailer kan udvide antallet af pallepladser fra 33 til 66 efter behov. Det vil i langt de fleste tilfælde være nok med dobbeltdæk i seks positioner, da et læs stykgods ofte består af både høje og lave paller.
Systemet kan varieres i låsehøjden for hver 6 mm. Derfor kan systemet tilpasses alle størrelser af gods.
På en forvogn med systemet er der plads til 36 paller - mod 18 paller uden løftesystemet. På den ene fragtbil er der kun bygget tre sektioner - mens resten af pladsen er traditionel.
Systemet med dobbelt dæk kan også anvendes i modulvogntog. Her kan man hæve kapaciteten fra 51 paller til 76 paller. Det kunne også tænkes monteret på traileren alene, hvilket så vil give en samlet kapacitet på 68 paller.