Alle får gavn af DTLs indsats
Forsøget med modulvogntog er ubetinget en af DTLs største politiske succeser.
Ikke uden en vis stolthed var DTLs erhvervspolitiske chef Ove Holm i sommervarmen ude med den positive melding om, at modulvogntog kan spare op til 30 procent af brændstoffet sammenlignet med almindelige lastbiler. Godt nok var der tale om tyske tal, men besparelsen kan sagtens overføres til danske modultogs-vognmænd.
Den slags håndfaste miljøgevinster serverer DTL på en sølvbakke for politikerne. Det er et bevidst stykke lobbyarbejde!
Ingen store uheld
Politisk er det er heller ikke noget dårligt input at gøre opmærksom på, at de nuværende godt 500 danske modulvogntog ikke har forårsaget færdselsuheld af betydning. Vist nok kun to små uheld uden personskade. Det hjælper bestemt også på modulvogntogenes goodwill hos politikerne, at de ikke er præget af cabotageproblemer. Partierne med gode relationer til fagbevægelsen er meget optaget af, at der lønmæssigt ikke snydes på vægten.
Over en bred kam kvitterede Folketingets partier i juni med en ny transportaftale, der indeholdt mulighed for øget og mere fleksibel brug af modulvogntog. Godt gået af folkene i DTLs hovedkvarter på Grønningen.
Som er parcelhus
Et modulvogntog er et effektivt og miljømæssigt produktionsapparat, som koster kassen. Nogenlunde det samme som et pænt stort parcelhus.
Den slags investeringer ligger uden for langt de fleste traditionelle DTL-medlemmers økonomiske formåen. Specielt i en tid, hvor bankerne anvender mere tid på forklaringer om lovmæssige krav til egenkapitalen end på at åbne for udlånskassen.
Der er en grund til, at det er de større og pengestærke transportvirksomheder, der udnytter fordelen ved at investere i modulvogntog.
De benytter sig af DTLs gamle regnestykke, der siger, at det bedre kan betale sig at investere i to modulvogntog end i tre traditionelle lastbiler eller vogntog. Også uden for medlemskredsen sender mange transportvirksomheder en venlig tanke til DTL.
Som transportøkonom har Ove Holm aldrig vaklet i troen på, at modulvogntog er en samfundsøkonomisk velsignelse.
Tror på tusinde
Derfor er han overbevist om, at han får opfyldt sin oprindelige drøm om, at der er plads til omkring tusinde modulvogntog i Danmark. Også selv om krisen har sat en stopper for den talmæssige udvikling, som han oprindeligt drømte om.
Nu ved DTL godt, at succes"en med modulvogntog ikke hjælper de selvkørende og de mindre transportvirksomheder ret meget i kampen for at få noget at køre med. Men der er tale om en bred politisk indsats til gavn for det samlede transporterhvervs effektivitet.
DTL har en vis evne til at ramme plet i dart-spillet om politisk indflydelse.
Som den pæne organisation har DTL det også godt med, at ikke-medlemmer får del i de opnåede politiske gevinster. Det er en del af spillets regler, men på Grønningen ser man gerne, at det smitter lidt af på en tiltrængt medlemstilgang.