23948sdkhjf

Endnu en skat

SKATTETRYKKET stiger og stiger i Danmark. Det har det gjort, siden vi holdt op med at opkræve Øresunds-tolden på udenlandske skibe i 1857. Siden da har vi selv skullet finansiere vores velfærd. Igennem årene har skiftende danske regeringer været kreative med at finde på skatter, vi skulle betale. Seneste skud på stammen er "skat af arbejdsudleje". Heldigvis gælder det ikke alle i kongeriget; men det gælder naturligvis vognmændene. De betaler i forvejen så mange skatter og afgifter, at de nok ikke mærker én til.

SKAT PÅ arbejdsudleje skal man betale, hvis man som dansk virksomhed lejer en medarbejder, der bor i udlandet og har en udenlandsk arbejdsgiver. Er der mange der gør det? Ja, en del - hvis man for eksempel lejer en udenlandsk chauffør af et udenlandsk vikarbureau. Vognmanden skal sørge for, at skatten bliver betalt. For at det ikke skal være let, gælder reglerne kun for det, der bliver kørt på danske veje. Der skal holdes regnskab med, hvor mange km chaufføren kører i henholdsvis Danmark og andre lande.

DET KAN godt være, at intentionerne med loven om skat på arbejdsudleje er gode. Som regeringen i sin tid forklarede, skal den være med til at dæmme op for sort arbejde, unfair konkurrence og social dumping. Det kan også godt være, at loven i sin tid blev til, fordi man på mange danske byggepladser brugte mange udenlandske medarbejdere fra udenlandske firmaer. Men at loven også skal gælde vognmandsbranchen, kom bag på mange. Det fandt vi først ud af, da SKAT før sommerferien sendte et brev ud til vognmændene om, at de skulle huske at betale denne skat. Den havde vi altså ikke hørt om før.

LIGE NU har skatteminister Holger K. Nielsen lidt røde ører, fordi brevet blev formuleret så kluntet og kontant, at det hele blev misforstået. Transportorganisationerne sprang op i det røde felt. SKAT’s folk ser loven efter i sømmene, så vi kan få en ordentlig forklaring - og ikke mindst hvorfor danske vognmænd endnu engang skal have sine rammevilkår forringet. Udenlandske vognmænd, der kører i Danmark, går fri!

TRANSPORTMAGASINET er på gaden igen om 14 dage med flere historier. Er der noget specielt, I ønsker, så ring eller skriv. Telefonnummer og mail-adresse på redaktionen eller undertegnede står herunder.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078