23948sdkhjf

EU-accept af lavere bremseeffekt

Antallet af vejsidesyn stiger ikke, noterer transportminister Henrik Dam Kristensen med tilfredshed. EU-kommissionen accepterer lav bremseeffekt ved vejsidesyn.
På målstregen i forhandlingerne om vejsidesyn for erhvervskøretøjer er det lykkes at fjerne EU-kommissionens forslag om, at fem procent af lastbiler og varebiler skulle kontrolleres i razziaer. Det ville have medført en fordobling af syn ved vejsiden herhjemme.

- Det ville være uhensigtsmæssigt dyrt at gennemføre, uden at det vil give øget sikkerhed, fastslår Henrik Dam Kristensen (S).

Der til også udsigt til, at kravet til det tekniske udstyr og uddannelse af mandskab holdes på et overskueligt niveau til gavn for overraskelsesmomentet.

Varebiler behandles her som lastbiler, men kun biler til erhvervsbrug kan vinkes ind til siden i denne sammenhæng.

Vejsideindsyn indgår i EU-kommissionens kørselssikkerhedspakke. Transportvirksomheder, der overholder kravene til færdselssikkerhed, loves færre administrative byrder. Udpegningen af køretøjer skal nemlig ske på basis af en risikovurdering, så der skal opbygges et register til dette formål.

Det er et led i udviklingen mod en europæisering af periodiske syn, hvor landene anerkender hinandens synsrapporter. Det kunne bidrage væsentligt til mere effektiv og fleksibel udnyttelse af køretøjer, der anvendes på tværs af grænserne i medlemsstaterne, lyder det fra ITD.

DTL anbefaler med regeringens opbakning at sløjfe kravet om, at chaufføren skal medbringe en papirudgave af den seneste synsrapport. Det giver unødig administration, når rapporten findes på en portal.

Bremsestandard svækkes

FDL advarer mod slækkelse af bremsestandarder i forhold til nuværende danske krav til bremseprocenter. Transportkommissær Siim Kallas lægger nemlig op til, at bremsepræstationen skal være halveret i forhold til mindstekravet, før en kørsel stoppes og køretøjet bugseres til værksted.

Danmark ønsker, at mindstekravet skal være opfyldt for at kunne fortsætte kørslen. Til nød vil Henrik Dam Kristensen acceptere en lavere grænse, men den skal være langt højere end 50 procent. Imidlertid er der større lydhørhed for producenterne af tunge påhængskøretøjers argumenter.

Lastsikring

Henrik Dam Kristensen har en vis støtte blandt sine ministerkolleger til at pille lastsikring ud af dette forslag, fordi anvisningerne ikke kan bruges af vognmænd, chauffører og inspektører. Specialister bør have tid til at lave regler, der er håndgribelige, utvetydige og kan bruges i den praktiske hverdag.

I efteråret sagde Enhedslisten nej til Henrik Dam Kristensens forhandlingsposition, fordi partiet transportkommissær Siim Kallas’ forslag om fordobling af vejsidesyn.

Enighed om tachograf

EU-parlamentet og EU-landene samt EU-kommissionen er blevet enige om den såkaldte smarte tachograf, der kommunikerer via satellitter. Det vil give bedre mulighed for at kontrollere lastbilchaufførers overholdelse af kørehviletider ved vejsiden.

Denne type tachografer bliver obligatorisk for nye lastbiler i 2017 eller 2018 tre år efter færdiggørelsen af de tekniske standarder. Overgangsperioden er 15 år for eksisterende lastbiler.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078