23948sdkhjf

Nøgen vognmand udviser kreativitet

Mange vognmænd viser stor idérigdom for at få ekstraindtægter, skriver Poul Rudolf i ugens krumme.
"Nød lærer nøgen vognmand at udvikle sin forretning." Den gamle talemåde fik en aktuel og relevant drejning, da formand Jørgen Egeskov på DTLs generalforsamling med en vis stolthed konstaterede, at krisen havde fået vognmændenes fantasi og kreativitet til at blomstre.

Nu har vognmændene altid udvist kreativitet, når de blev presset. Det gælder også dem, som holder sig inden for lovens rammer. Dem er der heldigvis mange af.

Danske vognmænd har været ganske gode til at tilpasse sig virkelighedens verden. De ved godt, at de ikke har en jordisk chance for at konkurrere med cabotagen. Hverken den lovlige eller den ulovlige. Da de fleste enkle kørselsopgaver for længst er overtaget af firmaer med udenlandske chauffører til discountpris, er ejerne af biler på danske plader mere eller mindre tvunget til at tænke i nye forretningsområder.

Stor idérigdom

Idérigdommen er stor for specielt de mange mindre vognmandsforretninger, som er kommet i klemme mellem cabotagen og de store transportvirksomheders krav til underleverandørerne.

Nogle få har investeret i grusegrave. Andre sælger grus fra pladsen ved garagen. Mange udlejer forskelligt materiel og kører ud med kraner og containere. En enkelt kører også skolebus. Havnetransportaktiviteter skulle også være på listen over ekstra job.

Alle brugbare muligheder bliver endevendt for at få økonomien til at løbe rundt. Endnu har vi ikke hørt om vognmænd, som har overtaget en avisrute.

Vognmændene har også indset vigtigheden af kundepleje, som har udviklet sig til et væsentligt konkurrenceparameter.

Dagens transportkøber kræver service, leveringssikkerhed og kvalitet - samt naturligvis en fornuftig pris. Kundepleje i vognmandsbranchen er professionel og nærværende. Vognmændene knokler på skæve tider og står på spring, når kunden ringer.

Bedre bundlinie

DTL har døbt årets røde tråd til "bedre bundlinje". Det går i al sin enkelthed ud på at finjustere alle de små skruer, som hver især giver et lille stænk sort farve til bundlinjen.

Heldigvis holder et flertal af DTL-medlemmer stadig deres forretning kørende, men det er primært sket på baggrund af fyringer og udsatte investeringer. De nødvendige tilpasninger giver grobund for mere optimisme og større forventninger til fremtiden.

Der er stadig mange transportkøbere, som foretrækker danske vognmænd. Ikke til standardkørsler men til at udføre kørsler, som kræver lokalkendskab og specialviden. På flere områder har danske vognmænd stadigt et stort forspring.

Danske vognmænd er ikke en uddøende race. De er ikke sådan at slå ud. Slet ikke når den politiske vejudsigt melder om gryende økonomisk optimisme. Hvis den bliver udnyttet, vil der stadig være mange kørselsopgaver til danske vognmænd.

Påstanden om, at cabotagen er skyld i alle dårligdomme for det danske transporterhverv holder ikke. I den daglige kamp om økonomisk overlevelse er det alene vognmanden, som afgør, hvilke forretningsområder, der skal satses på.

Det er dog stadig hver tiende DTL-medlem, som kører med underskud.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078