Postkassepraksis hænger sammen med cabotage
Udflagning gennem et postkasseselskab er også en måde at få tag i den danske indenrigskørsel på gennem udnyttelse af de lempelige regler om cabotagekørsel, mener chefjurist John Roy Vesterholm fra DTL.
John Roy Vesterholm peger på, at den oprindelige hensigt med at forbyde postkassefirmaer i EU netop har været at sikre, at man ikke via proforma adresser kan udnytte reglerne i et land, som virksomheden ikke reelt er etableret i og i øvrigt ikke har nogen tilknytning til.
Meget nemt
- Med den forståelse, der hersker i mange lande, herunder Danmark, af cabotage som noget, der kan udføres systematisk 365 dage om året, så gør opsætningen af en postkasse på den anden side af grænsen det uendelig nemt at køre cabotagekørsel med udenlandske biler i Danmark.
- Det lægger et helt urimeligt pres på vognmænd, der har deres danske tilladelser på danske biler og er etableret og betaler skat i Danmark.
Spørgsmål om lovlighed
Spørgsmålet om lovligheden af postkassefirmaer i et andet land som grundlag for at bruge andre end danske lastbiler er blevet aktuel i forbindelse med TV Syds afdækning af de mange postkasser i Nordtyskland med danske transportørers navne på. Postkasserne skal tilsyneladende gøre det ud for et etableret vognmandsfirma, så der kan indregistreres lastbiler på tyske nummerplader.
John Roy Vesterholm mener også, at hele kontrolsystemet bag ved vognmandserhvervet tilsiger en faktisk etablering i det land, hvor at man har sine tilladelser:
Pligt til tilsyn
- Etableringslandets myndigheder har pligt til at føre tilsyn med, at virksomheden til enhver tid opfylder tilladelseskravene, og myndighederne har ikke kontrolbeføjelser i andre lande end deres eget. Det giver ikke mening at føre kontrol med en postkasse."
Chefjuristen bifalder, at både Folketingets Transportudvalg og transportministeren ifølge TV Syd tager fat i sagen efter sommerferien.