23948sdkhjf

Behov for regionalt trafikforlig i hovedstaden

København vil samle omegnskommunerne i en fælles kamp mod trængslen. Det skal ske ved at investere i bedre forhold for cyklisterne.
Flere omegnskommuner som Albertslund, Herlev og Gentofte afviste i weekenden at lægge grund til nye parkeringsanlæg ved deres S-togs stationer. De frygter flere biler og mere trængsel.

Det samme frygter Københavns teknik- og miljøborgmester Ayfer Baykal (SF). Hun ønsker også færre biler og mindre trængsel i København. Derfor vil hun forsøge at samle kommunerne i hovedstadsregionen om en fælles investeringsstrategi og for samlet at lægge pres på Folketinget.

Nødt til at samarbejde

- Trængselskommissionen har peget på en række værktøjer og investeringer, der er forudsætningen for, at vi kan få trafikken i hovedstaden til at glide, siger hun.

- Får vi ikke løst trængselsproblemerne, vil det gå ud over væksten og beskæftigelsen i hele hovedstaden.

- Da hovedstaden er motor for væksten i hele landet, bør Folketinget fokusere på at løse trængselsproblemerne her. Vi er nødt til at samarbejde på tværs af ideologiske skel og på tværs af kommunegrænserne.

Mange luftkasteller

Ayfer Baykal vil arbejde for, at politikerne på Københavns Rådhus bliver mere fokuserede i deres ønsker til trafikinvesteringer i hovedstaden.

- Mange af partierne er mest optaget af at bygge luftkasteller, siger Ayfer Baykal og nævner projekter som:

* en havnetunnel.

* nedgravning af trafikken på HC Andersens Boulevard.

* Metro til Malmø.

- Partierne på Københavns Rådhus har forslag for næsten 60 milliarder kroner; men ingen af projekterne løser vores trængselsproblem. Forslagene er useriøse. Vi bør stå sammen med de andre kommuner i hovedstaden om at prioritere de projekter, som trængselskommissionen anbefaler.

Hellere cykler

Ayfer Baykal selv mener, at kommunerne i hovedstaden skal prioritere trængselskommissionens anbefalinger inden for cykelområdet.

- Investeringer i bedre forhold for cyklisterne er det, der bedst kan betale sig, siger hun.

- Derfor skal vi prioriterer bedre forhold for cyklisterne først. Men vi skal også have gang i investeringer, der kan sikrer en bedre kollektiv trafik på tværs af kommunegrænserne.

Det skal for eksempel ske ved at investere i letbaner.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079