23948sdkhjf

Højresving - set med vognmandens øjne - 1

Fem vognmandsformænd giver deres bud på, hvor der med udbytte kan sættes ind for at begrænse de alvorlige ulykker. De foretrækker fornuft frem for dyre løsninger
Forslagene til at undgå højresvingsulykker er mangfoldige, og nogle nærmer sig næsten det eksotiske.

Dansk Fodgænger Forbund vil have en ekstra chauffører i førerhuset, den københavnske teknik- og miljøborgmester Ayfer Baykal (SF) ser en løsning i lave førerhuse, og transportminister

Pia Olsen Dyhr foretrækker obligatorisk stop for lastbiler ved højresving.

I debatten lægges ansvaret for ulykkerne næsten altid på føreren af lastbilen. Det stilles ingen krav til cyklisterne, og det kan undre, at de politisk fredet i klasse A. Måske fordi de udgør en stemmemæssig mangfoldighed.

Hvad mener de praktiserende og udøvende vognmænd om de mere eller mindre opfindsomme forslag? Transportmagasinet har bedt nogle af dem komme med deres betragtninger.

Politik i højresving

HUSK - PIX: Frederik Christensen

Formanden for Sjællands Vognmandsforening, Frederik Christensen, ser ikke nogen forkromet løsning på at undgå de forfærdelige højresvingsulykker. Men der er måske en årsag, som det ikke er så dumt at beskæftige sig med.

- Alle trafikanter har for travlt, og den fortravlede hverdag fremkalder en trafikegoisme hos alle trafikanter. De har nok i sig selv. Der tages ikke hensyn til andre. Og det er altså svært at undgå højresvingsulykker, når alle holder på deres ret.

- Jeg har svært ved at forstå, at så mange sætter deres liv og lemmer på spil for at indhente et minut eller to. Det giver for megen stress i bagagen at komme for sent hjemmefra.

- Heldigvis ser det ud til, at cyklistforbundet er ved at få overbevist medlemmerne om, at de også har et trafikalt ansvar. Vi vognmænd glæder os til en bedre dialog og mere bogstavelig kontakt med cyklisterne.

Frederik Christensen mener, at der er gået politik i højresvingsulykker.

- Politikerne skal bevise, at de er handlekraftige og gør noget ved sagen, selv om problemet har eksisteret lige siden, lastbilen blev opfundet. Et af de klart politisk inspirerede men ikke særligt gennemtænkte forslag er at gennemføre et obligatorisk stop for lastbiler ved højresving.

- Med et sådant forslag vil en enkelt lastbil, som i en rundkørsel lægger an til et højresving, være i stand til at bremse trafikken i længere tid, end de fleste trafikanter har tålmodighed til. To lastbiler efter hinanden vil nærmest skabe trafiksammenbrud. Fortravlede bilister vil blive endnu mere frustrerede. Til gengæld er risikoen for uheld nærmest lig nul. Men trafikken kommer heller ikke ud af stedet.

I morgen: Fyn

I morgen spørger vi formanden for Fyns Amts Vognmandsforening, Frants Hansen, om hvordan han mener, man bedst undgår højresvingsulykker.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062