Shipping noter
Fire korte nyheder fra dansk skibsfart: * Havne-størrelse * Færgen A/S * godsomsætningen * gods-koncentration.
I alt har 23 havne en godsomsætning på mere end 1 millioner ton gods. Disse havne sidder på 86 procent af godset og 75 procent af fragtskibs-anløbene.
- Selvom mange havne har oplevet en tilbagegang i godsmængderne, ser økonomien fornuftig ud i havnene. Havnene har tilpasset sig. Aktiviteterne er blevet optimeret.
Genvinder sine ruter
De kommende mange år vil Danske Færger fortsat trafikere Bøjden-Fynshav og Kalundborg-Samsø. rederiet har vundet Transportministeriets udbud om besejling af de to ruter og vil blive tildelt 10-årige kontrakter fra 2014 på AlsFærgen og Samsø Øst. Rederiet besejler i forvejen de to ruter.
Mindre gods over havnene
Godsomsætningen i havnene er faldet fra 2011 til 2012. Det viser de seneste statistikker, som Danske Havne har præsenteret. I 2012 havde havnene en samlet godsomsætning på 88 millioner ton gods fordelt på fragtskibsgods og færgegods. Det er et fald på 4,8 millioner ton sammenlignet med 2011.
- Den gode nyhed er, at færgetrafikken nogenlunde holder niveau med i alt 30 millioner passagerer, siger Danske Havnes formand, Uffe Steiner Jensen.
- Krisen er mere langvarig, end vi havde håbet. Virksomhederne og forbrugerne er ikke kommet op i gear endnu. Det smitter af på de godsmængder, der håndteres i havnene.
Mere gods i færre havne
Der sker i disse år en koncentration af godset på færre og større havne. Alligevel glæder det havne-formanden, at der i 2012 var 112 danske havne, som havde gods over kajen.
- Det betyder, at netværket af havne er intakt. Ingen virksomheder har langt til en havn, siger han.