23948sdkhjf

AMU med jobgaranti

Skolerne i TUC DK-samarbejdet adskiller sig fra andre på markedet ved at tilbyde AMU-kurser med efterfølgende garanti for job i transportbranchen.
TUC er en privat udbyder af AMU-uddannelser inden for transport. Siden en del af AMU-uddannelserne blev privatiseret for ti år siden har TUC vokset sig stor og er i dag den største private udbyder af AMU-uddannelser.

- Vi startede relativt småt, men valgte hurtigt at gennemføre uddannelserne anderledes end de offentlige skoler, fortæller Peter Laursen, der er adm. direktør for TUC.

- Vi ville være kundeorienterede. Vi tænkte ikke på, hvornår vores medarbejdere havde lyst til at undervise, men mere på hvornår havde vores kunder tid til at blive undervist. Derfor foregår en stor del af vores undervisning aftenen og i weekenden, når vognmanden og chaufførerne har tid.

- Vi har sågar arrangeret om natten, fordi det passede bedst de folk, der arbejdede på natskift. Vi lægger undervisningen efter kundernes behov.

En anden mærkesag for TUC er, at en uddannelse eller et kursusforløb skal ende med et job.

- Vores mål er at få folk i arbejde, siger Peter Laursen.

- Vi vil ikke uddanne for at uddanne. Vi ser ikke vores rolle som at give folk en uddannelse og være lige glade med, om de for et job bagefter eller ej. Uddannelse handler om at give et menneske værdiskabelse, så vedkommende kan komme i job.

- Derfor indførte vi for to år siden konceptet jobgaranti, når man tager en AMU-uddannelse hos os.

- Konceptet gik ud på at give de ledige, der kom til os fra A-kasserne og jobcentrene, en inspirationsdag. Her fortalte vi om transportbranchen og hvad det indebærer, at have et arbejde. Man skal møde til tiden, være serviceminded og så videre.

- På den måde kunne vi hurtigt identificere, om folk rent faktisk havde lyst til at arbejde. hvis de havde det, ville vi garantere dem et job hos en af de vognmænd og transportfirmaer, som vi kender.

Jobcentrene skal kun finansiere uddannelsen, så garanterer vi et job.

2.300 ledige i job

Det kan TUC kun tilbyde, fordi de kender vognmandsbranchen godt.

- Der er ikke noget de hellere vil have end en dygtig chauffør, siger Peter Laursen.

- Vi vil kunne vælge to-tre kursister ud, som vi mener, vil være egnet til et bestemt vognmandsfirma. Vi har på forhånd forberedt dem på vilkårene branchen.

- Vognmanden vil meget hellere tage en snak med sådanne tre personer frem for at skulle gennemse 200 ansøgninger.

- Vi har kørt med det i et par år med denne ordning og har allerede 2.300 ledige i jobs. Det er blevet en stor succes for alle parter - ikke mindst de ledige, som ofte har været uden arbejde i længere tid. Det har vist sig, at vi kan føre dem tilbage på arbejdsmarkedet. Vi kan motivere dem og give dem troen på, at de kan noget. Hvis de vil noget, kan vi give dem en uddannelse og et job.

- Det er vindere hele vejen igen. Jobcentrene får folk i arbejde. Arbejdsløsheden falder i kommunen.

Samtidig er der et menneske, som får et job og bliver glad - og begynder at betale skat. Man bliver forsørger i stedet for forsørget.

Fantastisk team

Transportmagasinet: Er det ikke svært at finde jobs til ledige?

- Jo, det har været svært at løbe i gang, indrømmer Peter Laursen.

- Det har krævet blod, sved og tårer; men vi har haft et helt fantastisk team med Charlotte Balschmidt i spidsen for projektet.

- Det har været et meget målrettet og entusiastisk team. Det har gjort, at vognmændene efterhånden kender os - og vi kender dem rigtig godt.

- Nu oplever vi, at vognmændene kontakter os, når de har brug for en chauffør. De spørger om vi kan sende et par ud til samtale hos dem, fordi det fungerede rigtig godt sidste gang.

- Det er en gratis rekruttering for mange vognmænd, siger Peter Laursen.

Ønsker flere kurser

Det er kun en lille del af AMU transportuddannelser, der er privatiseret. Det drejer sig for eksempel om kørekort til lastbiler, bus og taxa inklusiv erhvervskørekortet og EU-beviset. Vi må også tilbyde uddannelse i energirigtig kørsel, befordring af bevægelseshæmmedeog grundkursus i transport af farligt gods(ADR). Af en eller anden grund må vi ikke tilbyde det korte opfølgningskursus i farligt gods.

Certifikat i kran og gaffeltruck kan man heller ikke tage hos TUC. Det har de offentlige skoler monopol på.

- Vi arbejder på sagen. Vi vil gerne lave mere og give kunderne det, de efterspørger. Derfor lægger vi gennem Transportbranchens Uddannelses Råd (TUR) løbende pres på politikerne for at lukke op for mere. Efter ti år med privatisering har vi bevist, at de private skoler er dygtige nok og at kvaliteten er helt i top.

- Man kan bare spørge transportbranchen og vognmændene, siger Peter Laursen, som er overbevist om, at politikerne gradvist vil give de private skoler mulighed for at tilbyde flere uddannelser og kurser.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.42