23948sdkhjf

Større lastbiler - mere velfærd

Højere akseltryk og en permanent ordning for modulvogntog indgår i produktivitetskommissions anbefalinger
Vognmandsbranchen kan lære meget af shippingbranchen, hvor produktiviteten er hævet drastisk med stadig større skibe, selv om landskab og veje sætter en naturlig grænse for lastbilers størrelse.

Det siger regeringens produktivitetskommission, som har flere anbefalinger om at øge effektiviteten inden for landtransport, der ligger lavt i forhold til andre brancher.

Transportbranchen er et af de områder, hvor kommissionens formand og tidligere overvismand, økonomiprofessor Peter Birch Sørensen, gerne ser en grundig oprydning i love og regler.

Kommissionen følgende:

Ÿ Højere totalvægt og akseltryk for treakslede lastbiler og syvakslede vogntog.

Ÿ Forsøget med modulvogntog udvides og gøres permanent.

Ÿ Staten investerer i opgradering af vejnettet.

Ÿ De danske krav – især brandkrav - til højlagre bringes i overensstemmelse med nabolandenes.

Ÿ Regler til registrering og håndtering af farligt gods i godsterminaler og havne harmoniseres med reguleringen af transport af farligt gods.

Modulvogntog har produktivitetskommissionens særlige opmærksomhed, for her kan der ifølge Vejdirektoratet spares 3,21 kroner per km eller 130 millioner kroner om året. Det er én procent af den årlige værdiskabelse ind for landtransport i 2016.

Denne gevinst vil blive større, hvis virksomheder og kommuner kunne investere i vejtilpasninger i forvisning om, at forsøget blev permanent.

To 20 fods containere

Kommissionen lægger tillige op til at undersøge, om modulvogntog kan få lov at bestå af to påhængskøretøjer, så der kan transporteres to 20 fods containere på et vogntog.

Den lancerer stort set alle kendte erhvervsliberaliseringer uanset deres politiske følsomhed. Der er dog ikke blevet plads til forslaget fra DTL om montering af en medbringertruck på almindelige 13,60 meter sættevogne. Det ville give plads til fire paller (34 paller i alt), hvis trucken ikke regnes med i sættevognens længde.

Adgangskrav granskes

- Jeg er helt enig i, at vi ikke skal have unødige regler, men man kan jo spørge: Hvad er en unødig regel egentlig? siger erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen (SF).

Hun henviser bl.a. til en såkaldt tværministeriel taskforce, som gennemgår alle lovregulerede erhverv og vurderer, om der stadig er ræson i at opretholde adgangskrav og om de kan forenkles.

Peter Birch Sørensen fremhæver, at den udbredte brug af ansættelsesklausuler skal rulles tilbage, dvs. at en ansat kan springe over til en konkurrent uden en pause.

Støtter politisk proces

- Vi bliver bekræftet af produktivitetskommissionen i, at vi er på rette vej, siger trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V).

- I trafikaftalen fra marts sigter vi efter at hæve totalvægten med 2 ton. Forhåbentlig kan forligskredsen nikke ja til et oplæg her i juni, siger han

- Et oplæg om smidiggørelse af de firkantede regler om kørsel i industriområder for modulvogntog skal også være klar i denne måned.

Til nytår

- Det vil øge produktiviteten, når en chauffør kan køre med flere varer. Transporterhvervet har udfordringer med produktivitet, og det ved branchen godt selv, siger trafikordfører Andreas Steenberg (R).

- Vi skal benytte anbefalingerne til at gøre det, siger han. De højere vægtgrænser kunne måske træde i kraft til nytår.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093