SAWOs nye servicekoncept: Vi kommer ud til kunden
SAWO starter nu sit nye servicekoncept. Vi kommer ud til kunden.
- Kunden behøver ikke komme til os. Vi kommer ud til ham, siger Anders Bloch, som sammen med Ole Jensen står for gennemførelsen af SAWOs nye servicekoncept. Det nye koncept har kørt i 14 dage. Det gælder i hele landet, men bliver i øjeblikket markedsført i Trekantområdet med reklamespots i lokalradioen med Vognmand Vink-mæ-a-vognstang.
- Vognmand Vink er en fiktiv person, som finder ud af, at det godt kan betale sig at få serviceret sit materiel jævnligt for at forhindre nedbrud, fortæller Anders Bloch.
- Vognmand Vink gør ikke andet end mange andre vognmænd. De udskyder eftersynet, fordi de ikke har tid. Materiellet bliver brugt hver dag. Det er svært at finde tid til at tage det ud af drift en hel dag for at sende det til værkstedet. Desværre går det af og til galt. Materiellet går i stykker - og sådan et nedbrud er altid meget dyrere end prisen for et eftersyn.
For at gøre det lettere for kunden, tilbyder SAWO at komme ud til kunden, når der skal udføres service.
- Vi har 22 servicevogne, der alle er indrettet som rullende værksteder.
- Ligegyldigt hvor i landet kunden befinder sig, kan vi komme. Vi kommer, når det passer kunden. Vi kan udføre eftersynet - eller reparationen - hjemme hos vognmanden eller når bilen er ude på en opgave og holder pause. Vi kan være der på næsten ingen tid.
Der er mange penge at spare på at få materiellet efterset regelmæssigt. Rent prismæssigt kan vognmanden vælge mellem tre typer serviceaftaler:
Med en samarbejdsaftale betaler kunden for de timer og materialer, der bruges.
Serviceaftalen betyder, at materiellet bliver efterset til en pris, der er fastsat på forhånd. Man betaler kun ekstra for de reservedele, der bruges.
Servicekontrakt. Kunden betaler et fast månedligt beløb. Det betales ikke yderligere for hverken service eller reservedele.
Kan planlægge
- Fordelen for os er, at vi bliver bedre i stand til at planlægge, hvornår vi skal udføre service, forklarer Anders Bloch.
- Vores servicebiler får planlagt deres opgaver en måned af gangen. Jo flere af disse opgaver, der kan planlægges, jo bedre for os og jo billigere for kunden.
- Vi tager ikke kilometer-penge for at komme ud til kunden. Det hører med i prisen. Vi har som mål at være tæt på kunderne og komme hurtigt til undsætning. Vi vil ganske enkelt være bedst på service. Med vores nye servicekoncept skulle kunden gerne mærke, at materiellet ikke bryder ned så meget. Det er jo meningen med det.
App
SAWO er ved at få fremstillet en app" til smartphones. Den kan bruges til at få adgang til en reparationsside," hvor kan man se alle forhold på det materiel, man har købt hos SAWO.
- Man kan også ringe til forskellige personer i SAWO. Endelig findes der en akut" knap. Når man trykker på den, får man kontakt til den servicebil, der er tættest på.
- Vognmanden behøver ikke vide, hvor han er, forklarer Anders Bloch.
- Appen giver os en GPS-position, hvor kunden befinder sig. Det er faktisk det samme system, som alarmcentralen 112 benytter sig af.
Tilpasset til vognmanden
Med det nye servicekoncept tilpasser SAWO servicen til den enkelte vognmands behov.
- Nogle vognmænd har det bedst med at kende deres månedlige eller årlige omkostninger. Andre ønsker kun at betale, når der udføres service, fortæller Anders Bloch og Ole Jensen, der har ansvaret for gennemførelsen af det nye servicekoncept.
- Vi indkalder og holder styr på eftersynene for vognmændene. Vi er fleksible med hensyn til, hvornår de skal udføres - og hvordan. Vi har værksteder fordelt over hele landet. Desuden råder vi over 22 servicevogne, så vi kan komme ud til den travle vognmand, hvor end han befinder sig.
- For alle kunder med en aftale er der adgang til en database på SAWOs hjemmeside. Her er en oversigt over kundens materiel. Det fremgår, hvornår det skal til service, have lovpligtigt eftersyn, mm. Man kan også se de rapporter, der er blevet udarbejdet for hvert eftersyn.