23948sdkhjf

Markante ændringer i transportstrukturen

Transportbranchen har altid været præget af behovet for tilpasninger baseret på de transportønsker, der udspringer fra kundekredsen samt ikke mindst de nødvendige tilpasninger, der skabes i forbindelse med ændrede forbrugsmønstre
Leman-koncernen har gennem de seneste år, og ikke mindst gennem hele finanskrisen, haft behov for at kunne tilpasse sig til nye behov. De var en konsekvens af forbrugernes ændrede indkøbsmønstre og de producerende virksomheders nedskæring i produktionen.

- På trods af dette, har vi på koncernbasis formået og evnet at tilpasse os de nye tider og forstået at tilpasse organisationen. Vi har været optimalt gearet til kundernes ønsker, og har formået at komme økonomisk styrket gennem krisen, siger administrerende direktør Hardy Petersen.

- Koncernens regnskabspraksis indebærer at vi foretager straksafskrivninger af investeringer, hvilket naturligvis påvirker bundresultatet, men samtidig indebærer et langt bedre overblik over investeringerne og ikke mindst mulighederne for at kunne agere og tilpasse sig i et til tider meget fluktuerende marked.

Otto Hansen & Co.

En af de investeringer Leman foretog i 2012 var overtagelsen af speditionsvirksomheden Otto Hansen & Co. A/S i Vejle.

- Otto Hansen har efter vores vurdering altid været en særdeles veldrevet forretning med gode kunderelationer og havde i udgangspunktet en lange række produktionsmønstre der umiddelbart ville give synergi for Leman.

- I forbindelse med implementeringen af Otto Hansen organisationen ind i Leman er det lykkedes at kunne fastholde samtlige speditionsmedarbejdere fra den gamle organisation og samtidig generere de nødvendige synergier.

- Jeg tror vi må sige at købet af Otto Hansen har været en "win-win" situation for begge parter. Leman blev styrket på vores europæiske trafikker. Otto Hansen på den lange bane var for små til at kunne klare sig i det globale spil, anfører Hardy Petersen.

Opkøbet af Otto Hansen har endvidere muliggjort at Leman kunne indgå i det store europæiske Cargo-line netværk, hvilket er en markant fordel distributionsmæssigt og i forholdet til at kunne skære så meget som muligt i produktionsomkostninger.

Løbende tilpasning

- Transport og speditionsbranchen er kendetegnet ved hele tiden at være påvirket af ændringerne i det omkring liggende samfund. Vi har derfor behov for hele tiden at være omstillingsparate.

- Se eksempelvis på de alvorlige konsekvenser, som finanskrisen har haft på Sydeuropa. Det var tidligere et attraktivt marked. Vi har nu måttet ændre hele vores set-up. Vores fokus på Sydeuropa er faldet markant, dog undtaget Tyrkiet der oplever en markant ekspansion.

Luft & Sø

Et af Lemans store indsatsområder er Luft og sø.

- Vi tror, at der i den fortsatte udvikling i den globale handel vil være et enormt behov for transport mellem fjerne lande og destinationer, siger Herdy Petersen.

- Der vil være et øget behov for enten billige varer fra østen til Europa eller kvalitetsprodukter den anden vej. Omsætningen hos Leman viser da også at 40 procent af vores omsætning i dag kommer fra netop luft og sø. Jeg tror denne trend vil fortsætte.

- I øjeblikket er området dog under stærkt pres, hvilket blandt andet ses af at raterne går ned. Det påvirker indtjeningen.,

Logistik

En anden akilleshæl i øjeblikket er logistikområdet, der ligesom luft og sø er præget af meget hård konkurrence. Det er p.t. ikke lønsomt for virksomheder at sætte penge i dette område.

Der findes rundt om i landet utrolige mængder af tomme lagerbygninger.

Vi har i Leman en meget stor cross-docking terminal i Taulov der er fyldt cirka 90 procent op. Vi har muligheder for store udvidelse, hvilket vi dog afholder os fra i øjeblikket hvor behovet ganske enkelt ikke er der.

Konkurrence fra Østeuropa

Omkostningspresset gør at, østeuropæiske vognmænd i væsentlig grad står for transporter i Vesteuropa.

Især lønningerne i Østeuropa er betydelig lavere end i Vesten. Det er derfor en naturlig konsekvens, at det i dag primært er vognmænd fra Polen, Rumænien, Litauen og tilsvarende lande der står for transporterne

- Jeg synes det er en ærgerlig situation, at danske og vesteuropæiske vognmænd på denne måde presses ud, men det er desværre en naturlig konsekvens i og med at slutbrugeren kræver, at varer er så billige som muligt.

Ubalance i trafikkerne

Et ad mest bekymrende forhold i øjeblikket er den markante ubalance der er i trafikkerne, hvilket gør at logistikmønstrene har svært ved at følge med og kunne optimeres.

Den danske eksport er vigende og nærmest for nedadgående, hvorimod importen fortsat befinder sig på et fornuftigt niveau. Det indebærer i sagens natur at man kan køre vogne halvfulde ud af Danmark og få fulde vogne retur til Danmark.

Sådanne uhensigtsmæssige mønstre bevirker en fordyrelse af transportomkostninger idet vognen skal af sted og chaufføren fortsat have sin løn.

Vi kan intet andet gøre end at håbe på enten bedre balance eller at lønnings og produktionsomkostningerne i Danmark falder, så vi kan forbedre afsætningsmulighederne.

Projekter

Transportmagasinet: Det er et dystert billede du tegner. Er der ikke lys for enden af tunnelen?

- Jeg har meget svært ved at se, hvornår og hvordan der kan komme ny vækst og omsætning i det danske samfund.

- For mig at se er vores meget høje omkostningsniveau – særligt det høje skattetryk - en stærkt medvirkende årsag til, at vi mister konkurrence evne. Det ser imidlertid ikke ud til, at nogen vil gøre noget ved det. Derfor vælger flere virksomheder at flytte produktionen ud af landet.

- For Lemans vedkommende har vi erkendt denne situation, og i stedet valgt nye indsatsområder eksempelvis projekttransporter.

- Projekttransporter er et særligt område der kræver specialviden. Transporterne forudsætter en lang række tiltag før, under og efter transporten, som adskiller sig markant fra stykgods transport.

- Vi har haft en positiv udvikling på området og med kombinationen af knowhow og kvalitet i transporterne forudser jeg at dette bliver et indsats område for Leman i fremtiden siger Hardy Petersen

Markedsandele

Væksten i samfundet er fortsat stagnerende, og jeg ser ikke noget umiddelbart tegn på at dette ændre sig. Skattetrykket forsætter desværre med at stige, og forbrugertilliden har ikke ændret sig.

- Også kommunerne undlader at investere på trods af at de har et råderum på over 3,5 milliarder kroner.

Bankerne er blevet håndrædde ovenpå tabene tidligere og mangler at turde træffe beslutninger om nye udlån eller kreditfaciliteter til virksomheder såvel som personer.

- For mig at se er der lang vej igen, før vi får noget, vi kan kalde "begyndelsen til en forbrugsfest"

- Jeg undrer mig derfor også over at der er nogle i vores branche der taler om, at de vinder markedsandele. I og med der ikke er nogen vækst i det danske eksportmarked er det for mig at se ikke muligt at vinde markedsandele. Du kan højst skubbe en enkelt mindre kunde rundt mellem virksomhederne, men det bestemt ikke noget der rykker i det store billede.

Større oprydning

Transportmagasinet: Tror du, der kommer en større "oprydning" i branchen?

Jeg tror ikke der sker noget lige her og nu. Virksomhederne forsøger at tilpasse sig markedssituationen, men med faldende rater er det velsagtens kun de stærke aktører, der kan tåle dette, så en række andre transportudbyderne må efter min vurdering falde fra.

Desværre ser vi at en række lande fortsat subsidierer deres brancher – eksempelvis indenfor skibsfart. Det er efter min mening en uholdbar vej og med til at holde en branche kunstigt i live.

Ingen prisstigninger

Hardy Petersen tror ikke, at der i 2013 kommer generelle prisstigninger i speditons- eller vognmandsbranchen.

- Prisniveauet og prisstrukturen har desværre udviklet sig uhensigtsmæssigt og er i dag alt for lav i forhold til det omkostningsniveau, vi har i branchen. Vi kan ikke gøre andet end at tilpasse os forholdene

Ret beset opstår presset i nogle situationer ved at statssubsidierede virksomheder går ind på markeder, de reelt ikke har forstand på og dermed underminerer. Se eksempelvis hvorledes det tyske postvæsen står bag DHL, og det finske postvæsen står bag Itella. I øjeblikket kigger det norske postvæsen på mulighederne for at købe Danske Fragtmænd.

Jeg synes ærlig talt det er meget uheldigt og stærkt konkurrenceforvridende når offentlige midler på denne måde er med til at påvirke og underminere de almindelige markedsforhold på det private område.

Den sidste af de "gamle"

Hardy Petersen ved godt, at han er en af de sidste fra "den gamle skole".

Han er uddannet speditør i Transportkompaniet Nord i Haderslev i 1970.

Siden har han i mere end 40 år haft sin karriere i speditionsbranchen blandt andet hos virksomheden LEP International og som direktør for Samson Transport Co. De seneste 19 år har han været hos Leman.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078