Nytårsudtalelse - DTLs formand
Hvis nogen vil vide, hvorfor DTL bruger så meget tid og energi på at bekæmpe cabotage og social dumping, kommer DTLs formand Jørgen Egeskov med svaret her i denne nytårsudtalelse.
- Dermed er det begyndelsen til enden for det danske vognmandserhverv. Desuden vil det fremtidige rekrutteringsgrundlag for chauffører forsvinde.
- EU har ikke glemt sine oprindelige planer om at skabe et fuldstændigt frit marked. Det kan i sidste ende betyde, at en polsk lastbil med rumænske chauffører vil kunne køre grus og sten fra en grusgrav i Nordjylland ud til en dansk kunde.
- Derfor er det vigtigt at holde fast nu! Det er nu, slaget skal slås, siger Jørgen Egeskov og mener, at 2014 kan blive et vendepunkt alt efter, hvad EU beslutter sig for.
- Det står mere og mere klart, at DTL er organisationen for danske vognmænd på danske vilkår, fortsætter formanden.
- Lige nu er DTL bedste til at sikre, at vi også i fremtiden har en vognmandsbranche, der kører på ordnede vilkår og giver vognmand og chauffører mulighed for at opretholde en sund forretning og indkomst i Danmark.
Transportkøbernes interesser
- De organisationer, der ønsker frihed til at anvende udenlandske lastbiler her i landet eller for den sags skyld udenlandske chauffører på danske lastbiler repræsenterer i deres handlemåde hovedsageligt transportkøberinteresser.
- DTL står ikke alene med disse bekymringer. I mange europæiske lande er det begyndt at gå op for vognmandsorganisationerne - og regeringerne - at cabotagereglerne sætter deres eget transportmarked under pres.
Andre mærkesager
Udover cabotage og social dumping vil DTL i 2014 også:
* kæmpe mod afgifter og administrativt bøvl og
* arbejde for at øge produktiviteten i erhvervet.
- DTL og de danske vognmænd vil i 2014 være endnu mere synlige i samfundsdebatten end nogen sinde før, lover Jørgen Egeskov, som også har lovet, at han træder tilbage som DTL-formand ved generalforsamlingen i maj.