23948sdkhjf

Maut på alle tyske statsveje

Det tyske forslag møder modstand og protester fra nabolandene.
Det bliver endnu sværere for lastbiler at undgå den tyske vejafgift, Maut’en. Den udvides nu til at omfatte hele statsvejnettet.

Det har de tre partier CDU, CSU og SPD aftalt i deres regeringsgrundlag.

Maut’en skal forfines, og blandt elementerne er "tonnage" og såkaldte "eksterne omkostninger." Der indrettes en særlig lav afgift for Euro 6-lastbiler.

Det politisk kontroversielle udspil på dette område er en vejafgift på udenlandske personbiler, der er et kernepunkt i regeringsaftalen. Idéen kommer fra det bayerske CSU.

Aftalen siger ikke noget om størrelsen af afgiften, men den indeholder to betingelser for en sådan PKW-Maut.

ŸFor det første skal tyske bilister ikke belastes hårdere. Her må man indtil engang næste år gisne, hvordan tyske bilister friholdes eller kompenseres. Tyske vognmænd fik i sin tid omtvistede afgiftslettelser som kompensation for vejafgiften.

ŸDen anden selvfølgelige betingelse – som tillægges CDU ved kansler Angela Merkel - er nemlig, at vejvignetten skal være i overensstemmelse med EU-direktivet om vejafgifter. Her er det et grundlæggende princip, at der ikke må gøres forskel på udlændinge og egne borgere.

Truer med EU-retssag

Imidlertid tvivler mange på, at det lykkes at indføre en PKW-Maut, når både tyske bilister og EU-kommissionen skal gøres tilfredse.

Protesterne fra nabolandene er begyndt at vælte ind. Regeringerne i Holland og Østrig truer med en sag ved EU-domstolen, fordi vejafgiften kun pålægges udlændinge.

Den tyske koalitionsregering dannes først i midten af december - når og hvis SPD’s medlemmer har sagt "ja" ved en urafstemning.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11