Maut på alle tyske statsveje
Det tyske forslag møder modstand og protester fra nabolandene.
Det har de tre partier CDU, CSU og SPD aftalt i deres regeringsgrundlag.
Mauten skal forfines, og blandt elementerne er "tonnage" og såkaldte "eksterne omkostninger." Der indrettes en særlig lav afgift for Euro 6-lastbiler.
Det politisk kontroversielle udspil på dette område er en vejafgift på udenlandske personbiler, der er et kernepunkt i regeringsaftalen. Idéen kommer fra det bayerske CSU.
Aftalen siger ikke noget om størrelsen af afgiften, men den indeholder to betingelser for en sådan PKW-Maut.
For det første skal tyske bilister ikke belastes hårdere. Her må man indtil engang næste år gisne, hvordan tyske bilister friholdes eller kompenseres. Tyske vognmænd fik i sin tid omtvistede afgiftslettelser som kompensation for vejafgiften.
Den anden selvfølgelige betingelse som tillægges CDU ved kansler Angela Merkel - er nemlig, at vejvignetten skal være i overensstemmelse med EU-direktivet om vejafgifter. Her er det et grundlæggende princip, at der ikke må gøres forskel på udlændinge og egne borgere.
Truer med EU-retssag
Imidlertid tvivler mange på, at det lykkes at indføre en PKW-Maut, når både tyske bilister og EU-kommissionen skal gøres tilfredse.
Protesterne fra nabolandene er begyndt at vælte ind. Regeringerne i Holland og Østrig truer med en sag ved EU-domstolen, fordi vejafgiften kun pålægges udlændinge.
Den tyske koalitionsregering dannes først i midten af december - når og hvis SPDs medlemmer har sagt "ja" ved en urafstemning.