EU gransker sag om statsstøtte til luftfarten
EU-Kommissionen åbner en formel efterforskning af, om den slovenske stat har givet ulovlig statsstøtte til luftfartsselskabet Adria Airways, som i perioden 2007 til 2011 fire gange har fået penge fra regeringen for at overleve.
De tre meddelelser kommer, netop som skandinaviske SAS er i gang med en redningsplan, der omfatter en milliardgaranti fra den danske, svenske og norske statskasse.
De tre landes regeringer har efter uformelle kontakter til EU-Kommissionen selv konkluderet, at de ikke har grund til at søge om EU's godkendelse, fordi de agerer på markedsvilkår.
Tilladt at give statsstøtte
EU-Kommissionen har bekræftet, at det er tilladt at give statsstøtte, netop i situationer hvor staten handler som enhver privat investor ville gøre det. Men kommissionen har også gjort det klart, at den af egen drift kan åbne en undersøgelse, hvis den er i tvivl om, hvorvidt betingelserne er overholdt.
Det er netop, hvad kommissionen nu gør i forhold til det slovenske luftfartsselskab.
Den samlede støtte fra den slovenske stat beløber sig til næsten 650 millioner kroner. De fleste af pengene er udbetalt som direkte kapitalindskud via et statsejet holdingselskab.
Air Baltic-sagen
I tilfældet airBaltic er der tale om en lang række forskellige former for støtte i 2011 med deltagelse af den lettiske stat - deriblandt lån fra statskassen, statsopkøb af værdipapirer til nulrente og direkte støtte udbetalt fra en nationaliseret bank.
I begge sager vil kommissionen undersøge, om luftfartsselskaberne uretmæssigt "...har fået økonomiske fordele i forhold til konkurrenter på det indre marked...".
I den polske sag konkluderer kommissionen, at der ikke var tale om ulovlig statsstøtte, da staten uden licitation deltog i købet af datterselskaber, der tager sig af catering, vedligeholdelse og ground handling.
Kommissionen siger, at de handler foregik på betingelser, private aktører på markedet også ville have accepteret.
/ritzau/