Flere penge til cabotage-kontrol
Den største gevinst for transportbranchen ved den nye finanslov er flere penge til politiets kamp mod ulovlig cabotage.
I en delaftale til Finansloven med Enhedslisten får politiet og anklagemyndigheden yderligere 7,5 millioner kroner til indsats mod ulovlig cabotage, så den samlede bevilling kommer op på 17,5 millioner kroner i 2013.
I finanslovaftalen fra november sidste år blev der afsat ekstra to gange 10 mio. til dette.
Ellers er det mest den kollektive trafik og grønne trafiktiltag, som får mest gavn af Finansloven, som faldt på plads her i weekenden.
Regering og Enhedslisten er enige om at afsætte 650 millioner kroner til elektrificering af banestrækningen fra Næstved til Køge Nord.
Det oplyser trafikordfører Henning Hyllested (EL) i en pressemeddelelse.
Videre får en grøn trafikpulje til forskning, udvikling og demonstration lov at fortsætte med 25 millioner kroner.
Det samme beløb øremærkes stationsforbedringer.
DSB forskånes for besparelsen på 308 millioner kroner, som regeringen ellers havde lagt op til.
Nu skal trafikken ned i CO2
- Finanslovsaftalen ser jeg som en ok-start til den kommende drøftelse af en klimalov, hvor trafikken er på dagsordenen og nu skal bidrage med CO2-reduktioner, skriver Henning Hyllested.
- Vi skal også i nær fremtid i gang med at forhandle trafikmilliarden for 2013. Her skal vi blandt andet følge op på de letbaneinitiativer, der blev sat i søen med aftalen for 2012.
Storstrømsbroen nævnes ikke. Her ønsker regeringen at anvende de overskydende penge i trafikforligspartiernes infrastrukturpulje. Det afviser de borgerlige partier, som vil bruge de ledige fondsmidler til VVM-vurderede vejprojekter og lade Femer Bælt-selskabet opføre en ny Storstrømsbro.
Køge Nord er Køge-stationen på den ny banelinie København-Ringsted, der er ved at blive anlagt. Femer-projektet indebærer en elektrificering fra Ringsted til Rødby, så ret beset vil alle tog kunne køre fra Hamborg via Roskilde, Ringsted og Køge til København i næste årti.