Flydende bro over Langelandsbælt
Transportmagasinet var forleden på færgesejlads med M/F Lolland fra Spodsbjerg til Tårs. Overfarten tager 45 minutter, og det hvil kan mange vognmænd og chauffører godt bruge.
De to færger M/F Lolland og Langeland er såkaldte double end" færger, der ikke skal vendes, når de sejler i havn. Biler og passagerer kan komme på og af færgen i begge ender. Det betyder kortere tid i havnen. Der er afgang hver time. Overfarten tager 45 minutter, og det tager 15 minutter at få bilerne fra og på borde.
Transportmagasinet har været på en efterårssejlads med færgen Lolland - og selv om dette ikke er en egentlig anmeldelse, vil vi da gerne give færgen og overfarten hele fem skibsskruer. Det var en hurtig og komfortabel tur til en rimelig pris - og et godt og moderne cafeteria.
For en personbil koster overfarten 255 kroner. For en lastbil er standardprisen 560 kroner, for et vogntog 866 kroner; men der er flere muligheder for transportfirmaer at opnå rabatter. Færgen skal være konkurrencedygtig med sine konkurrenter.
Derfor er man klar til at finde den rette pris til de vognmænd og transportfirmaer, som bruger færgen meget.
Styret af computere
En af de mere interessante egenskaber ved de nye færger er, at alt er programmeret og computerstyret. Maskinmesteren i maskinrummet er alene. I gamle dage gik maskinmesteren rundt med klud og oliekande, i dag betjener han sig i dag af en mus. Hans opgave er at gå rundt i det store maskinrum og overvåge instrumenter og computere. Det er nemlig dem, der styrer det hele. Teknologien gør arbejdet lettere. Tag blot en opgave som fortøjning af færgen, når den kommer til havn.
I gamle dage var det matroser, der fortøjede skibet ved at kaste tovet over til matrosen på land. I dag klares fortøjning af en kæmpe sugekop, der suger sig fast på skibssiden og holder færgen fast i et jernhårdt greb selv i det hårdeste stormvejr.
Kan sejle
i alle retninger
Færgen har fem motorer og fire jet-propeller - såkaldte thrustere. Der sidder to foran og to bagved. De arbejder uafhængigt af hinanden og kan dreje 180 grader. Derfor har styrmanden fuld kontrol over færgen. Med sit joystick kan han styre færgen præcis, som han ønsker det: Sidelæns, forlæns, baglæns eller en kombination. Det er et spørgsmål om beregning.
Styrmanden skal også forholde sig til, hvor mange motorer, der skal bruges. I vindstille vejr med god tid benyttes én eller to motor. Er der modvind, meget strøm eller er man forsinket, kan der sættes flere motorer til. Da Transportmagasinet sejlede fra Spodsbjerg til Tårs var det på to motorer.
Denne fleksibilitet med motorerne gør, at styrmanden kan optimere brændstofforbruget undervejs. Han behøver ikke bruge mere motorkraft end højst nødvendigt for at være i havn til tiden. De første tre måneder er færgens forbrug reduceret med en halv million kroner.
En livsnerve
for regionen
M/F Langeland og Lolland er de første nybyggede skibe på ruten i 30 år. Lolland blev indsat i april 2012, Langeland to måneder senere.
De to færger danner en ny livsnerve i regionen. En livsnerve, der er med til at sikre kraft og samhørighed i regionen mange år fremover. De forbedrer oplevelsen for de turister og privatpersoner, der vælger at tage søvejen; de giver besparelser i tid og brændstof for de vognmænd og chauffører, som vil tage en smutvej mellem Jylland/Fyn og Lolland/Falster/Sydsjælland.
Pris for de to færger og opdatering af havnefaciliteterne: 300 millioner kroner.
Kapaciteten
mere end fordoblet
De to nye færger har plads til 600 passagerer og 122 biler. Det er 142 procent mere kapacitet en de to gamle færger Odin og Frigg Sydfyen, som har sejlet på ruterne siden 1980erne. De to færgers rutefart er 16 knob.
- Der er tale om en stor oprustning af infrastrukturen i området. De to tvillinger vil gøre afstanden mellem sydhavsøerne væsentligt mindre, siger adm. direktør John Steen-Mikkelsen fra Færgen A/S.
De to færger vil sejle fra Spodsbjerg og Tårs én gang i timen. Overfarten tager 45 minutter.
Færgen kan sejle med en besætning på fem ansatte: en kaptajn, en styrmand, en maskinmester, en dæksmand og en kantinedame.