Vækst skal sikres med bedre veje til havnen
Danske Havnes forslag til en Havnepakke 3" indeholder 19 vejstrækninger, der skal gøre det lettere at komme til og fra havne med gods.
Den store udvidelse af erhvervsarealerne stiller krav til oplandets infrastruktur, som afspejles i havneforeningens "Havnepakke 3", der bl.a. indeholder vejprojekter i 17 kommuner for i alt 648 millioner kroner.
- Kommunerne vil komme med de 300 millioner kroner, oplyser Danske Havnes formand, Uffe Steiner Jensen, efter et besøg i Folketingets trafikudvalg.
Havnenes eget oplæg til fordelingsnøgle mellem kommune og stat er 60-40 for investeringer i adgangsveje med kommunal status. Når kommunernes andel på bundlinien kun er 46 procent, skyldes det de veje bl.a. i Hanstholm, som kommunerne vil lade staten anlægge som statsveje.
Uffe Steiner Jensen møder stor forståelse hos trafikordførerne, men de har alle et aber dabei: - De siger alle "men", når mødet slutter, for finansminister Bjarne Corydon spiller også en rolle.
- Hvis Folketinget vil, kan de godt finde 348 millioner kroner til vore vejprojekter, når vi selv kommer med 300 millioner. Vi minder om, at 80 procent af alt gods målt i tons kommer sejlende eller sejles ud, så det er ikke det hele, der kører på gummihjul, siger Uffe Steiner Jensen.
Et enkelt projekt er tilretninger til modulvogntog på rute 22 mellem Kalundborg Havn og Slagelse.
Plusprojekter
Danske Havne har bedt COWI vurdere de samfundsøkonomiske effekter af vejprojekterne. De giver stort set alle et plus for samfundet, når man medregner effekten af den øgede transport til havnene.
- Den væsentligste gevinst er, at infrastruktur til havne sikrer vækst, udvikling og sammenhængskraft. Det har politikerne tidligere set ved at give penge til bedre adgangsforhold til havne, erklærer han.
Forslaget til en havnepakke 3 indeholder desuden tre megaprojekter, nemlig en tunnel under Marselis Boulevard, Kalundborg-motorvejen og en 2-1 vej fra Hanstholm til Herning, baneprojekter til 26 millioner samt havneuddybninger for knap en halv milliard kroner.
Listen omfatter projekter, som ikke kom med i de forrige havnepakker. De er nu blevet forundersøgt og er klar til at blive sat i gang i 2013.
Vejprojekterne
Aabenraa: Opgradering af vejen mellem motorvejen og havnen og anlæg af ny tilkørselsvej til havnen for at lede den tunge trafik uden om byens centrum.
Hanstholm: Udvidelse af vejen til en 2+1 vej for at etablere en transportkorridor mellem Hanstholm, Thy og motorvejsnettet fra Herning.
Aalborg: Opgradering af dele af vejen mellem Ålborg Østhavn og motorvej E45.
Aarhus: Forbindelsesvej fra Marselistunnelen til den ny færgeterminal i Østhavnen
Esbjerg: En direkte forbindelsesvej mellem sværgodsruten og den langsgående havnevej.
Fredericia: Udretning af afkørsel 59 på den østjyske motorvej.
Grenå l: Omfartsvej ved Auning (Rute 16).
Grenå ll: Hævning af fire broer så de får en frihøjde på 5,6 meter samt tilpasning af rundkørsler på det nordlige hængsel uden om Randers.
Hirtshals: En indfaldsvej til færge- og ro/ro-terminalen på Østhavnen.
Horsens: En transportkorridor mellem havnen og motorvejen.
Hvide Sande: Forundersøgelse af vej mellem Ringkøbing og Hvide Sande til en 2+1 vej.
Kalundborg l: En transportkorridor mellem erhvervshavnen og den nye motorvej på rute 23 ved opgradering af den eksisterende vej.
Kalundborg ll: Opgradering af den eksisterende rute 22 mellem Kalundborg Havn og Slagelse/Vestmotorvejen, så strækningen bliver egnet til kørsel med modulvogntog.
Kolding:.En ny afkørsel fra Jens Holms Vej til Fynsvej skal få lastbilerne til at køre uden om bymidten.
Nakskov: Adskillelse af svage trafikanter og tung trafik på indfaldsvej og i havnekvarteret.
Odense: Udvidelse af Kertemindevej i forbindelse med en broforbindelse over Odense Kanal.
Randers: Ny adgangsvej til havnen på grund af udflytning af havnen til ny sydhavn.
Thyborøn: Omfartsvej ved Klinkby.
Rønne: Færdiggørelse af vej- og trafikanlægget til havnen.
Alle projekter kan ses på Danske Havnes hjemmeside (www.danskehavne.dk).