23948sdkhjf

Thomas sælger fordele til vognmændene

Det er ikke kun billigere at tage færgen frem for broen. Det er ofte også hurtigere, og chaufføren får holdt hvil, mens han er undervejs.
En af grundene til, at Færgen A/S har oplevet en stigning i antallet lastbiler på færgerne, er, at man har sat kontakten til vognmændene i system.

De seneste to år har Thomas Fabricius beklædt det vigtige job som “special konsulent i gods." Han arbejder ikke kun for Spodsbjerg-Tårs ruten (Langelandsfærgen), men for alle Færgens ruter: Bornholmerfærgen, Fanøfærgen, Samsøfærgen og Alsfærgen.

- Mit job går ud på at tilbyde overfartsaftaler til vognmændene, fortæller Thomas.

- Helt konkret sidder jeg med vognmændene og regner på, hvad der bedst kan betale sig. Vognmanden kender sine omkostninger ved sin eksisterende kørsel. Den går måske til Lolland over Storebæltsbroen. Det skal jeg kunne klare bedre. Billetprisen behøver ikke nødvendigvis være billigere, hvis de for eksempel kan få mere køretid. På færgen kan man jo holde pause, samtidig med, at man er undervejs. Det er jo smart.

For Thomas handler det mere om dialog end salg. Det gælder om at samarbejde og få løsningerne i hus, så begge parter får noget ud af det.

- Sammen med vognmanden lægger jeg budgetter for, hvad han kan generere af trafik på vores færge i løbet af et kalenderår. Ud fra hans forventninger finder jeg en god pris. Jeg holder så løbende øje med vognmandens trafik for at se, om han opfylder forventningerne.

Den personlige kontakt med kunderne er vigtig. Derfor bestræber Thomas Fabricius sig på at besøge vognmandskunderne en gang om året.

- De kan også altid ringe til mig, hvis de får en speciel opgave som er tidsbegrænset. Sidste år indgik vi en aftale med en jysk vognmand, som skulle køre 50.000 ton halm fra lollandske bønder til Fynsværket. Vi regnede ud, at det blev til 120-150 overfarter i løbet af halvanden måned. Det fik firmaet en specialpris på.

Thomas har også indgået en aftale med en hollandsk kunde, som kommer med kød til Københavnsområdet. Han kører over den dansk/tyske grænse - men i stedet for at køre op til Kolding og over Fyn, tager han færgen Bøjden/Fynshav og kører til Spodsbjerg for at tage færgen til Tårs. Det er kortere, hurtigere og billigere for ham end at tage den lange tur via Storebæltsbroen.

Han tager naturligvis hensyn til, at chaufføren kommer til at tage sit hvil på færgerne.

- Jeg har stået i butik i tidernes morgen og arbejdet 11 år i bilbranchen. Men jeg føler, at dette her er noget helt andet. Det er salg på en anden måde. I Transportbranchen er der væsentligt mere dialog efter salget. Det er rigtig spændende.

- Jeg har oplevet transportbranchen som meget positivt, og jeg er blevet rigtig godt modtaget, slutter Thomas, som privat bor på Thurø.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078