Trafiksikerheden vil lide skade
Vejdirektoratet har trukket sig som koordinator for det vigtige arbejde i de regionale færdselssikkerhedsudvalg. Det er fordi Vejdirektoratet skal spare, og det er meget uheldigt, mener Transportmagasinets kommentator Poul Rudolf.
Situationen har skabt et alvorligt tomrum for trafiksikkerheden. Indsatsen i det regionale trafiksikkerhedsarbejde har medvirket til færre dræbte og tilskadekomne i trafikken. Vejdirektoratets spareiver har allerede påvirket arbejdet. Flere steder er kampagnearbejde gået i stå.
Det kan undre, at Veldirektoratet stopper uden at finde en anden løsning - eller bare forsøge på det. Besparelsen forekommer egoistisk og kynisk, men direktoratets regnedrenge tænker nok mere i tørre tal end i menneskeliv.
Næsten umuligt
Uden et regionalt led i trafiksikkerhedsarbejdet kan det blive svært for ikke at sige umuligt at fortsætte den nedadgående kurve for trafikofre. De regionale færdselssikkerhedsudvalg har mange ildsjæle på græsrodsniveau - og de har ydet en kæmpe indsats.
Rådene har været professionelle sparringspartnere for de mange lokale instanser, som på hver deres måde arbejder med trafiksikkerhed.
Styrken har klart ligget i den regionale og lokale forankring, hvor man kender hinanden og ved, hvor en indsats giver størst udbytte.
Politikerne på banen
Mange gode kræfter som Kommunernes Landsforening og Kjøbenhavns Vognmandslaug vil have politikerne på banen for at sikre en fortsættelse af det vigtige regionale trafiksikkerhedsarbejde under en eller anden form.
Konkret foreslås en model, hvor politiet får ansvaret for den lokale koordinering af trafiksikkerhedsarbejdet.
Den halve snes millioner kr., som Vejdirektoratet har sparet væk, er småpenge i forhold til, hvad der helt naturligt forsvinder på kontoen for entusiastiske græsrødders gejst og gode ideer.
Når græsrødderne ikke får opbakning til deres ideer, forsvinder strømmen af kreative forslag også de lidt mere sprælske. Dem der bliver lagt mærke til.
Ikke højt vurderet
Landspolitikerne, som normalt er på dupperne, hver gang der er udsigt til bare en smule gratis sendetid i tv, vurderer tilsyneladende ikke den lokale trafikindsats særlig højt.
Endnu har der ikke været nogen væsentlig politisk markering af, hvad der skal erstatte de snart mandskabsmæssigt tomme trafiksikkerhedsudvalg. Det er som om, politikerne undervurderer det vigtige regionale arbejde med trafiksikkerhed.
De har åbenbart nok at gøre med akutpakke og dagpenge, som ligger i en helt anden udgiftsmæssig prisklasse.
I det store statslige husholdningsregnskab må der kunne findes de nødvendige midler til at sikre de lokale færdselssikkerhed, som hidtil har været stærkt medvirkende til de stadigt færre trafikulykker.
Det drejer sig om et forholdsvist lille indskud, som med sikkerhed betyder en stor menneskelig og samfundsmæssig gevinst.
I spillet om trafiksikkerhed er der kun vindere, hvis det regionale færdselssikkerhedsarbejde fortsætter.