Fjord Line skal sejle på naturgas
Det norske rederis LNG-færger er godt på vej. De vil sejle i pendulfart mellem Hirtshals og Vestlandet i Norge.
De to nye færger, som afleveres henholdsvis i foråret og efteråret 2013, bliver leveret med Rolls Royce LNG-motorer.
- Det er velkendt teknologi, siger Fjord Lines danske direktør, Gert Balling.
- Rolls Royce har bygget over 900 sådanne motorer til kraftværker, offshore- og ro/ro-skibe. Det er dog første gang, de skal bygges ind i cruise-færger. Vi er fuldt ud trygge med denne løsning.
På denne måde vil Fjord Line allerede i 2013 kunne opfylde reglerne om renere udstødning fra skibe.
- Fra 2015 må der højst være 0,1 procent svovl i udstødningen. I dag kan der ikke produceres tungolie med mindre end 0,4 procent svovl. Derfor må man gå over til dieselolie, og det bliver meget dyrt.
- Det er ikke rigtig et alternativ, synes vi. Derfor besluttede vi at investere i LNG-motorer. Det ville være dumt at bygge et nyt skib til tungolie og så investere i en scrubber til at rense røgen.
Dyrere diesel
Gert Balling forventer, at efterspørgslen og prisen på diesel vil stige kraftigt, når rederierne og skibene begynde at efterspørge det i større stil.
- Det skal nok få prisen op på dieselolie. I dag er gasprisen den samme som tung diesel, men i 2015 vil gas være billigere.
Endnu er det ikke klart, hvordan Fjord Line skal tanke sine skibe med gas.
- Der er tre måder at gøre det på, opremser Gert Balling.
- Vi kan gøre det med en tankbil, der står på land. Vi kan etablere et fast tankanlæg på land. Den sidste løsning er at få gas fra en såkaldt barge," der er et mindre tankskib, der lægger til på siden af vores færger.
- I Hirtshals er vi ved at få lavet en miljø-screening. Den er nødvendig, hvis vi skal have et tankanlæg stående på kajen. I Hirtshals har vi mest tid. Derfor vil vi gerne have en tank på kajen i Hirtshals. Det er vores foretrukne løsning.
To jomfruture
Den første nye færge bliver afleveret i løbet af april. Fjord Line har berammet jomfrusejladsen til den 29. maj 2013. Den anden færge kommer cirka seks måneder senere. Her er jomfruturen foreløbig sat til den 24. september 2013.
Alt er allerede klart. Havnefaciliteterne er færdige, rederiet har købt ni nye Terberg-trucks til at trække løstrailere ombord med. Der er også købt 200 bukke til at knappe fast under løstrailerne, så de står fast på dækket under sejladsen.
Fjord Line skal også ansætte et par hundrede søfolk og rederiassistenter