Ny storstrømsbro sat på pause
Alle nye vej- og baneprojekter er sat på "vigespor", efter at de syv trafikforligspartier har opgivet at blive enige om finansieringen af en ny Storstrømsbro til 3,9 milliarder kroner.
Regeringen afviser de borgerlige oppositionspartiers forslag om, at Femer Bælt-selskabet får opgaven og det økonomiske ansvar. Regeringen ønsker at lade broen finansiere af infrastrukturfonden.
Den tyske vinkel
Oppositionens forslag vil betyde, at man skal forhandle med Tyskland om en ændring af den eksisterende Femer-traktat.
Det er Henrik Dam Kristensen ikke særlig glad for. Slesvig-Holstens miljøminister er fra partiet Die Grünen og prøver at obstruere godkendelsen af udgravning til tunnelelementerne.
De borgerlige partier tilbyder at lade VVM-undersøgelsen blive betalt af infrastrukturfonden; men transportministeren vil ikke igangsætte en VVM-undersøgelse uden en aftale om hele Storstrømsbro-projektet.
Ordførerne er under et økonomisk tidspres, for et EU-tilskud på op til 150 millioner kroner til VVM-undersøgelsen er på højkant, hvis der kommer enighed senest til februar 2013.