Opbevar temperaturdata - og blive frikendt
Ny dom fra Sø- og Handelsretten frikendte transportøren for ansvar til trods for, at de transporterede oste fra Frankrig var for varme ved fremkomsten til Danmark.
I den nye dom fra Sø- og Handelsretten har transportøren kunnet fremlægge en datalog fra det anvendte materiel under transporten. Den beviser, at godset ikke er blevet beskadiget som følge af forkert temperatur i varetægtsperioden.
Transportøren anførte, at godset måtte være blevet overtaget med den forkerte temperatur.
Alt for varme oste
Da godset kom frem til den danske modtager, nægtede vedkommende at modtage godset, som følge af at ostens kernetemperatur var 16,2 Celsius. Temperaturen skulle i henhold til det udstedte fragtbrev være mellem 2-4 Celsius.
Transportøren havde ikke taget forbehold på fragtbrevet ved godsets overtagelse, og chaufføren havde heller ikke undersøgt godset. Derimod var der en temperaturlog for forsendelsen.
Sag mod transportør
Den danske modtager lagde sag an mod transportøren som følge af godsets beskadigelse med henvisning til, at transportøren ikke havde taget forbehold ved overtagelsen af godset og derfor var erstatningsansvarlig.
Derudover blev det anført, at den anvendte trailer ikke var nedkølet korrekt, samt at køleanlægget var slukket i 40 minutter under transporten med henvisning til den fremlagte temperaturlog..
Transportøren anførte på den anden side, at køleanlægget havde fungeret korrekt undervejs, og skaden på godset skyldtes, at osten havde for varm en kernetemperatur, da transportøren overtog godset i Frankrig.
Transportør frikendt
Sø- og Handelsretten anførte på baggrund af skønsmændenes udtalelser, at det var ubetænkeligt at fastslå, at godsets høje temperatur skyldtes, at godset var for varmt, da transportøren overtog godset.
At traileren ikke var nedkølet korrekt ved godsets overtagelse samt den 40 minutters periode, hvor køleanlægget var slukket, havde ikke betydning for skadens indtræden. At der ikke var taget forbehold på fragtbrevet ved godsets overtagelse kunne ikke føre til et andet resultat, da det blot var af bevismæssig karakter
Ny retspraksis
På baggrund af denne dom tyder det på, at retspraksis har lagt sig fast på, at transportøren kan opfylde sin bevisbyrde i henhold til CMR-loven. Det skyldes, at transportøren har fremlagt en temperaturlog, der viser, at godset er blevet opbevaret inden for de grænser, der er tilladt i fragtbrevet. Tilmed kan selv små afvigelser herfra tillades, såfremt skønsmændene betragter afvigelserne som irrelevante for skadens opståen. Det må derfor antages, at transportøren fremefter vil have bedre muligheder for at undgå ansvar for skader på temperaturreguleret gods end hidtil, selvom der ikke er taget noget forbehold for godsets temperatur på fragtbrevet ved overtagelsen af godset