Ivecos grønne supermand
Den seneste 2,3 liters Iveco Daily med 146 hk og start/stop system er en velkørende og komfortabel distributionsbil, der med selv godt et tons nyttelast har fornuftig trækkraft.
Selv om bilen var lastet med godt et ton ballast, var der så meget blæst, at det var nødvendigt at korrigere konstant på rattet. Det var dog især ved motorvejskørsel, det var en gene og jeg var glad for, at ballasten var spændt fast, for netop i et sådant vejr, kan den hurtigt forskubbe sig.
Ude på de små veje blev jeg hurtigt dus med bilen, der trods den store nyttelast på 1,3 ton både var smidig at køre og ganske komfortabel. Testbilen havde et hydraulisk affjedret ISRI-førersæde - så med justerbart rat havde jeg en god siddeposition.
Køreegenskaberne er. Det har vi tidligere testet i Italien, men det var lidt sværere at bedømme i det danske vintervejr. ESC stabilitetssystemet er sammen med krængningsstabilisatoren med til at holde bilen stabil i svingene.
Jeg skulle på grund af vægten dog behandle koblingen skånsomt ved starter, for ellers vibrerede gearkassen temmelig meget.
Bilen havde start/stop system. Det både gavner økonomien og den grønne afgift, der falder fra klasse F til E. Systemet kræver et større batteri og en større startmotor, men samtidig sikres en levetid på minimum 250.000 starter.
Bilens omdrejningstæller har som i lastbiler et grønt felt mellem 1.300- og 3.000 omdrejninger, hvor det er mest økonomisk at opholde sig i under kørslen. Feltet passer til virkeligheden, for der var trækkraft i fjerde, femte og sjette gear fra henholdsvis 55, 70 og 80 km/t.
Motoren produceres af Fiat Power Train, som også leverer den til Fiat Ducato blot i en anden opsætning. Motoren er ganske smidig med et godt kraftoverskud og så har hele bilen et lavt støjniveau.
Kabine med plads
Kabinen i testbilen var udstyret med en hel del aflæggepladser blandt andet en skuffe under passagersædet (ekstraudstyr) i handskerummet (uden lås).
Desuden var der flere andre rum i instrumentbrættet. Der var tre sæder i bilen alle med s-seler og nakkestøtter. Der var endda tre fartgreb blandt andet et i loftet.
Rattet er udformet i blød plast. Fartpiloten er ekstraudstyr.
Masser af udstyr
På udstyrssiden skal fremhæves:
varme i sidespejlene,
1-zone klimaanlæg
4-trins blæser,
Wabasto motorvarmer,
vandtemperaturmåler,
udendørs termometer,
to kopholdere,
skærm med bakkamera.
På sikkerhedssiden har bilen:
ESC-stabilitets-system,
ABS-brremser,
ASR antispin
fører airbag og
tågelygter.
Varerum
Varerummet i testbilen var på 12 kubikmeter og er regulært med trinbræt i siden og bagtil. Det betyder, at læssehøjden på 60 cm. deles op af et trin ved 48 cm. Varerummet var beklædt med plastmalinerede plader af birke-finér.
Daily er kendt for at være blandt de stærkeste varebiler på markedet. Der er chassisramme som på lastbiler. Man kan få motorer op til 205 hk. Testbilen havde 146 hk og et moment på 350 Nm.
Trailer på 3,5 ton
Trailervægten kan nå 3,5 ton. I forbindelse med det nyeste ESC-system får man:
trailerstabilitets funktion,
forstærket bremseeffekt på bagakslen ved nødbremsning,
hydraulisk kompensation for bremseeffekttab.
Det er alt sammen med til at øge sikkerheden ved for eksempel undvigemanøvrer.
800 Dailyer årligt
Den nuværende Daily kom på markedet i 2011 og har siden solgt i mere end 1.000 eksemplarer herhjemme. Fem procent af disse var 2,3-liters modellen med 146 hk.
Daily har en markedsandel i klassen på cirka 21 procent. Samlet sælges der op mod 800 Dailyer om året herhjemme.
En del biler leveres med fartbegrænser, så bilen kun kører 110 km/t. Det kan give en besparelse på brændstof på 10-15 procent. Det gør også vedligeholdelses-kontoen lavere.
Tekniske specifikationer
Iveco Daily 35S150:
Motor: 4 cyl. Turbodiesel HPI.
System: Comon-rail m. 1.600 bar.
Miljø: Partikelfilter/EGR system.
Ydelse: 146 hk v. 3.500 omdr.
Moment: 350 Nm v. 1.500-2.750 omdr.
Gearkasse: 6 trin.
Affjedring for: Uafhængig/parabelfjedre..
Affjedring bag: Parabelfjedre/hjælpefjeder.
Krængningsstabilisator bagi.
Bremser: Skiver for/ventilerede skiver bag.
Sikkerhed: ESC, ABS, ARS, Hill-holder.
Vendediameter: 11,24 m.
Anhængervægt: 3,5 tons.
Køreklar vægt/Nyttelast: 2.210/1.290 kg.
Pris: 276.600 kr. plus moms.