Forsøg med 74 ton i Sverige
To ekstra aksler, 50 ton lasteffekt, 74 ton totalvægt og 24 meters længde. Det er den korte beskrivelse af et svensk forsøg med tømmer-transport, der også har en dansk vinkel.
Køretøjet ligner alle andre svenske tømmervogntog; men kigger man nærmere på køretøjet, opdager man hurtigt, at der er tre bagaksler på forvognen og på hængeren - i stedet for de obligatoriske to. Trykket bliver jævnt fordelt på hver aksel, så det tungere vogntog slider ikke mere på vejen end et traditionelt svensk vogntog. Køretøjets aksler er desuden udstyret med et CTI-system (Central Tire Inflation), så chaufføren kan tilpasse lufttrykket i dækkene efter vej- og vejrforholdene. Det er med til at mindske vejslid og sikre et bedre vejgreb.
Nemt overlæs
- På en traditionel tømmerbil kan der nemt opstå et overlæs, fordi lastvolumen er tilstrækkelig til 12 ton ekstra tømmer. Derfor behøver man hverken bygge køretøjet bredere eller længere for at kunne laste mere. Et almindeligt vogntog må ikke veje mere end 60 ton, mens vores forsøgsbil må veje 74 ton, forklarer Erik Viklund på Skogforsk.
Skogforsk er det svenske skovbrugs forskningsinstitut. Det er Skogforsk, som er initiativtageren til det projekt kaldet "Ett Demo." Det går ud på, at man i en femårig periode får lov til at køre med 74 ton totalvægt imod normalt 60 ton med tømmerbiler i et begrænset område. En snes lokale aktører indgår i projektet sammen med vognmandsfirmaet Bennesveds Åkeri. Aktørerne er blandt andet Volvo, Sveaskog, Finnvedens Lastvagnar og vognopbyggeren Parator, som i øvrigt køber akslerne af Bevola i Växjö, Sverige.
Det skal
kunne betale sig
- Vi skal evaluere projektet efter fem år, forklarer Torbjörn Bennesved fra Bennesveds Åkeri.
- Meningen er, at det i løbet af disse fem år skal kunne betale sig for os. På papiret ser det hele fint ud. Vores nye tømmervogn kan mindske CO2-udslippet og mindske omkostningerne med otte procent på den samlede drift på vogntoget sammenlignet med et almindeligt vogntog.
Dansk akselleverandør
Den danske leverandør Bevola har via sit svenske selskab i Växjö leveret de fem aksler til vognopbyggeren Parator, som har bygget tømmerbilen.
Akslerne er 9 ton aksler med vedligeholdelsesfrit kassetnav og skivebremser som styres af Wabco EBS bremsesystem. For at reducere miljøpåvirkningen er alle aksler justeret med Bevolas akseljusteringskoncept CAAC. Det gør, at hjulsporingen "camber" og "toe-in" er optimeret til de absolut bedste værdier i form af reduceret brændstofforbrug af lastbilen og dækslid på tømmerbilen.
Endvidere har Bennesveds Åkeri valgt Bevolas nye Bur-aksel (BevoBur), hvor bremsekaliberen er flyttet op og skaber større frigang.