Mærsk-containere sejler overskud hjem til koncernen
Der er kommet en smule gang i Maersk Line igen. Et blodrødt minus i 2011 er vent til et overskud.
Maersk Line har fået fem milliarder kroner mere i kassen sidste år i forhold til året før og har nu et overskud efter skat på 2,7 milliarder kroner.
Der er dog endnu lang vej op til tidligere tiders storhed. Går man blot to år tilbage, fik Maersk Line et overskud på 14 milliarder kroner.
Der har været rift om kunderne de senere år, og det har været med til at presse fragtraterne i bund.
- Som følge af priskrigen i andet halvår af 2011 startede de globale containerfragtrater på et meget lavt niveau i 2012, skriver koncernen i sit regnskab for 2012.
Det har især være på ruten mellem Asien og Europa, at priserne har været i lave. Og fragtraterne har ikke kunnet betale for driften. Samtidig er prisen på brændstof steget - og det har også været med til at belaste budgetterne.
Og den globale finanskrise har betydet, at efterspørgslen på at få fragtet varer med containerskibe er faldet.
- De meget lave fragtrater i første kvartal (i 2012, red.) bevirkede, at Maersk Line startede året med tab på omkring 45 millioner kroner pr. dag og et tab på 3,38 milliarder kroner for første kvartal 2012, skriver koncernen.
De dårlige udsigter fik i sommer A.P. Møller-Mærsk til at skrue bissen på. Der skulle spares - og omkostningerne skulle ned.
Og det fik Maersk Line til i juni at meddele, at man skulle fyre 400 på hovedkontorerne i København, London, Singapore, Mumbai og i Pune i Indien og Manila - heraf 250 i København.
Maersk Line er verdens største containerrederi og står for 42 procent af omsætningen i konglomeratet A.P. Møller-Mærsk. Maersk Line har samlet 25.000 ansatte på verdensplan.
/ritzau/