EU puster liv i debat om DSB-monopol
EU-kommissionens forslag til "Den fjerde Jernbanepakke" vil åbne for nye aktører på skinnerne.
fælles standarder og godkendelser,
adgang for nye aktører,
en effektiv struktur og
kvalificeret arbejdskraft.
Det indgår i EU-planen, at et europæisk jernbaneagentur skal overtage de nationale godkendelser. Transportkommissær Siim Kalas forslag om åbning af de nationale jernbaner for nye aktører og tjenester fra 2019 vækker særlig opmærksomhed herhjemme, for det handler om DSB.
Skal hovedstrækningerne udbydes eller skal flere selskaber kunne køre på samme strækninger?
Venstre siger "ja" - med forbehold for praktiske forhold under de kommende års store anlægsarbejder.
Socialdemokraterne siger nærmest "nej" - fordi de ønsker at bevare DSB som et stærkt nationalt passagertogselskab.
Vestjylland må være mønstereksemplet
EU nævner ikke Danmark for noget specielt i forslaget; men Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen er overbevist om, at EU-kommissionen må have skelet til Vestjylland som et mønstereksempel på, at et udbud kan spare skatteyderne for penge. I alt er der sparet 300 millioner kroner på den udlicitering - og samtidig er kvaliteten blevet forbedret!
Trafikordfører Rasmus Prehn (S) er derimod ikke begejstret for Siim Kallas liberalistiske kurs.
- Det er vigtigt, at DSB har en vis volumen; men vi er ikke religiøse modstandere af udbud. Det vigtigste er, at passagerne får en god kollektiv trafik.
Passagernes ve og vel
- Jeg kunne være nervøs for at sende hovedstrækninger i udbud og efterlade DSB endnu mere i knæ, fortsætter Rasmus Prehn.
- På den lange bane kan det betyde, at man kommer til at svigte passagererne, fordi der er ingen til at løfte opgaven. Det er også værd at kigge på praktiske erfaringer fra andre lande. Det er langtfra entydigt positivt, når man har lagt noget over til private aktører.
- Man er nødt til at have statslig kontrol og indflydelse for at sikre passagernes ve og vel. Hvis det alene er markedets vilkår, så risikerer vi, at der kun kører kollektiv trafik hvor det er rentabelt, mens forsyningspligten ophører i mere tyndt befolkede områder, slutter S-ordføreren.
Lige meget
hvem der kører
Kristian Pihl Lorentzen er uenig. Han mener ikke, at det bør være et mål i sig selv at have et stærkt statsligt ejet togselskab.
- Det er i dansk interesse at have bedst mulig togservice for passagerne for den lavest mulige pris, siger han.
- Det er lige meget hvem der kører på skinnerne. De skal selvfølgelig køre med dansk personale
Vi har ikke brug for monopol, der bevirker en kunstig høj pis for togkørsel.
- Der er masser af dygtige togoperatører i Europa. Det drejer sig om, at vi politikere tager ansvaret for at udbyde opgaven. Vi skal definere den kvalitet og den togkørsel, som passagerne har krav på. Og så skal vi naturligvis spørge til prisen og få lavet kontrakter, som vi kan holde togoperatørerne op på, fortsætter V-ordføreren.
Udbyd Esbjerg-København
Kristian Pihl Lorentzen foreslår et udbud af strækningen København-Esbjerg, som elektrificeres i 2015. Det kunne have den fordel, at en ny aktør selv kom med el-tog.
Han tøver dog med flere selskaber på samme strækning. Det vil ikke være praktisk mulig under de store, komplicerede anlægsarbejder med signaler og elektrificering til Aalborg de kommende år:
- Det er et spørgsmål om skinnekapacitet og driftsforstyrrelser. Vi skal ikke kaste alle bolde op i luften på én gang, slutter han.