Dæk kan spare vognmænd for millioner
Goodyears har sammensat et Dream Team, der kan spare vognmænd for over 1,5 millioner kroner om året.
Det er realiteterne, når man monterer et såkaldt "Dream Team" bestående af Goodyears fordæk LHS II +, trækdækket LHD II + og trailerdækket LHT II i stedet for dæk med klassificeringen D i brændstofeffektivitet iht. EU's nye dækmærkningsforordning.
En flåde på 50 lastbiler ville ikke blot nyde godt af besparelser på næsten 145.000 liter diesel, men der vil også blive udledt 380 tons CO2 mindre, hvilket har stor betydning for miljøet.
Her er regnestykket
En typisk 5-akslet knækstyret lastbil i langtursdrift vil spare 32.375 kroner om året, hvis den kører 100.000 km med et brændstofforbrug på 32,26 liter pr. 100 km og en brændstofpris på 11,20 kroner pr. liter. Det svarer til en besparelse på 2.896 liter brændstof og en reduktion af skadeligt CO2-udslip på 7.616 kg.
Billigste kan blive dyrest
- I disse prisbevidste tider er det let at gå udelukkende efter den billigste mulighed, men det kan ende med at blive den dyreste, siger Ove Leth, Country Manager Denmark.
- Takket være materialernes kvalitet såvel som design og teknologi er Goodyear Marathon ikke blot en brændstofeffektiv løsning. De har også et højt kilometertal og muligheden for forlænget levetid via mønsteropskæring og regummiering.
- Vi tror på, at vores dæk tilbyder reelle besparelser for både operatørerne og miljøet i form af økonomiske besparelser, reduceret brændstofforbrug og mindre forurening.
Mange dimensioner
Goodyear Marathon-serien omfatter et bredt udvalg af dimensioner inden for alle de almindelige anvendelsesområder.
20 % af dækkene har EU-mærkningen B i brændstofeffektivitet og B eller derover i vådgreb.
95 % har C i brændstofeffektivitet og C eller derover i vådgreb.
Operatører kan beregne de forventede besparelser ved hjælp af Goodyears gratis flådekalkulator, som findes på www.fleet-calculator.eu. Her kan man indtaste de nøjagtige data for køretøjerne og sammenligne resultaterne for de forskellige dæk.