Rederier vil spare på piratberedskab
Rederier justerer på beredskabet mod somaliske pirater. De er stækket, men truslen er der fortsat.
De stækkede somaliske pirater har fået rederierne til se på, om de kan justere på beredskabet, og herunder også eventuelt at reducere de bevæbnede vagter og spare brændstof ved ændrede sejlruter.
Det siger direktør i sikkerhedsfirmaet Risk Intelligence, Hans Tino Hansen.
- Vi oplever, at rederierne gerne vil tilpasse beredskabet og skabe en balanceret tilgang - det gælder både på bevæbnede vagter og sejlruter.
- Der er mange penge at spare på brændstof på ændrede sejlruter, og hvis rederiets skibes risiko bliver så lav, at de bevæbnede vagter kan tages af, kan der spares endnu flere penge, siger Hans Tino Hansen til Ritzau.
Det er dog en kompliceret øvelse at drosle ned. For dels skal det ske i forhold til truslen, og dels skal man hurtigt kunne opgradere igen.
- Truslen fra de somaliske pirater er ikke væk, og det vil kun tage få dage til et par uger for piratlederne og investorerne at mobilisere igen, hvis eksempelvis flådestyrkerne ikke er vedholdende i indsatsen mod dem, siger Hans Tino Hansen.
De internationale flådestyrkers indsats mod de somaliske pirater har stækket dem alvorligt: De bliver fanget, når de sejler ud på rov. Samtidig har bevæbnede vagter på handelsskibene gjort det vanskeligt at angribe og kapre dem.
Anderledes ser det ud ved Vestafrika, hvor pirattruslen er høj.
- Det er i høj grad en udvikling, som rederierne har meget fokus på at beskytte sig imod, men pirateriet er anderledes ved Vestafrika end ved Somalia på østkysten, siger Hans Tino Hansen.
Der er væbnede røverier mod flere forskellige typer af skibe. Der er kapringer af produkttankskibe, hvor piraterne stjæler brændstof over i deres egne tankere for at sælge det på det sorte marked, og der er kidnapninger.
- Vi har set adskillige eksempler den seneste tid på, at officerer fra offshoreskibe er taget som gidsler fra skibene og løsladt igen mod en løsesum, siger Hans Tino Hansen.
/ritzau/