Motorvej til Holstebro er den sidste knast
Trafikordførerne er praktisk taget færdige med en aftale om en ny Storstrømsbro og fordeling af ledige midler til infrastrukturprojekter.
Venstre har koblet det vestjyske vejprojekt til fordelingen af de øvrige midler, selv om hovedparten af finansieringen kommer fra besparelser i Forsvarsministeriet. Man vil være sikker på, at projektet ikke forhales yderligere.
- Jeg vil gerne have Herning-Holstebro motorvejen, men det er ikke rimeligt at tage resten af landet som gidsel, svarer trafikordfører Andreas Steenberg.
Venstres tålmodighed er opbrugt
- Vi er meget opsatte på at lande en stor trafikaftale om en lang række projekter, men vores tålmodighed omkring Holstebro-motorvejen er brugt helt opsiger trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) inden mødet.
- Pengene er jo til rådighed, og nu drejer det sig om at få dem i spil, så målet om åbning af motorvejen i 2018 kan nås.
Han har de øvrige borgerlige oppositionspartier bag sig inden mødet hos transportminister Henrik Dam Kristensen (S) tirsdag eftermiddag. Således siger finans- og trafikordfører Mike Legarth (K), at det står og falder med Holstebro-motorvejen.
- Det synspunkt har vi også. Hvis alt går vel, laver vi en færdig aftale tirsdag, men det kræver, at den sidste knast bliver klaret af. Jeg kan ikke se, hvorfor finansminister Bjarne Corydon (S) skulle sige nej til det, siger Mike Legarth.
Han sidder også med i forhandlingerne om regeringens udspil til vækstplan, og her har man endnu ikke drøftet sagen.
I gang inden længe
Pengene til Holstebro-motorvejen er allerede overført til Finansministeriet, så det er noget, som finansordførerne indtil videre forhandler om, selv om de samme syv partier (alle minus Enhedslisten) står bag både trafik- og forsvarsforliget.
Projektet har været gennem en VVM-undersøgelse, og trafikordfører Andreas Steenberg (R) regner med, at projekteringen kan gå i gang inden længe.
- Jeg er ikke i tvivl om, at vi nok skal få motorvejen, for alle partier vil gerne have den. Det er et af de mest politisk opbakkede infrastrukturprojekter i kongeriget, siger Andreas Steenberg.