23948sdkhjf

Storstrømsbroen frigivet i delaftale

Separat aftale om en ny bro indgået af hensyn til EU-støtte. Hele aftalen om nye trafikprojekter og Holstebro-motorvejen er tæt på at falde i hak.
En bro over Storstrømmen kan stå klar samtidig med indvielsen af Femertunnelen i 2021. De syv trafikforligspartiers aftale om projektering og anlæggelse af en ny bro til 4 mia. kr. med dobbeltsporet jernbane blev indgået tirsdag 19. marts på trods af en manglende aftale om Holstebro-motorvejen.

Forinden anklagede de radikales trafikordfører, Andreas Steenberg, de borgerlige partier for at tage resten af landet som gidsel for den vestjyske motorvej, som alle i øvrigt er enige om.

- Nu går vi i gang, så processen ikke forsinkes. Vi er også enige om at finde sammen om finansieringen, når vi kender totalprisen på Femer Bælt-projektet. Storstrømsprojektet ligger fast, og der kan ikke sås tvivl om det, siger trafikordfører Mike Legarth (K) til Transportmagasinet.

Udsigt til stort EU-tilskud

I første omgang bevilges pengene til projekteringen, hvor fristen for ansøgning til EU er ved at være overskredet. Den endelige finansiering ligger ikke fast, for det afhænger af den endelige Femer-økonomi i slutningen af 2014. Støtten fra EU kan beløbe sig op til 916 millioner kroner.

- Parterne bag aftalen er i første omgang enige om at afsætte 224 millioner kroner til projektering af broen frem til vedtagelse af anlægsloven. I 2014 vil forligskredsen tage endelig stilling til den resterende finansiering, oplyser transportminister Henrik Dam Kristensen (S).

Hastighedsgrænsen for biler bliver 80 km/t og 200 km/t for passagertog. Der bliver også en cykel- og gangsti.

V og K blokerer for øvrige projekter

Den sidste brik i trafikordførerne puslespil er frigivelse af 3,7 milliarder kroner til en motorvej fra Herning til Holstebro, der skal indvies samtidig med første del af supersygehuset i Gødstrup.

De øvrige projekter blokeres indtil videre, fordi Venstre og Konservative kræver 3,7 mia. kr. frigivet til en motorvej mellem Herning og Holstebro, selv om hovedparten af finansieringen kommer fra besparelser i Forsvarsministeriet. Man vil være sikker på, at projektet ikke forhales yderligere.

- Vi er meget opsatte på at lande en stor trafikaftale om en lang række projekter, men vores tålmodighed omkring Holstebro-motorvejen er brugt helt op. Pengene jo er til rådighed, og nu drejer det sig om at få dem i spil, så målet om åbning af motorvejen i 2018 kan nås, siger trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) inden de afgørende forhandlinger onsdag 20. marts om det nordvestjyske motorvejsprojekt.

DF klar til bred aftale uden Holstebro

Trafikordfører Kim G. Christiansen (DF) er ikke med på det borgerlige blokadehold, hvor ledige midler i infrastrukturfonden bl.a. bruges til en motorvejsafkørsel i Odense holdes tilbage.

- Dansk Folkeparti havde gerne indgået en bred aftale i dag og så truffet aftale om Holstebro-Herning, når Finansministeriet frigiver pengene. Den motorvej til Holstebro har alle vedtaget for længst, siger Kim G. Christiansen. Han mener, at Holstebro-motorvejen klares onsdag 20. marts.

Alle forligspartier støtter Herning-Holstebro

Holstebro-projektet har været gennem en VVM-undersøgelse, og trafikordfører Andreas Steenberg (R) regner med, at projekteringen kan gå i gang inden længe.

- Jeg er ikke i tvivl om, at vi nok skal få motorvejen, for alle partier vil gerne have den. Det er unødvendigt at lave den manøvre. Det er ærgerligt for afkørselsanlæg ved Odense, modulvogntog og alt det andet, når finansminister Bjarne Corydon (S) har meldt ud på regeringens vegne, at han gerne vil have den. Det er et af de mest politisk opbakkede infrastrukturprojekter i kongeriget, siger Andreas Steenberg.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078