23948sdkhjf

Scandlines truer: Vil sejle med overfyldte færger

Trafikken over Femer Bælt overstiger færgekapaciteten i 2017, men rederiet vil ikke investere i udvidelser få år før tunnelåbning
Scandlines truer med fire-fem års underkapacitet på Rødby-Puttgarden op til Femertunnelens indvielse i slutningen af 2021.

Trafikmængden vil nemlig overstige færgernes kapacitet i 2017, og med udsigten til en fast forbindelse vil Scandlines "formentlig ikke investere i en kapacitetsudvidelse," som direktør Søren Poulsgaard Jensen, Scandlines Danmark, skriver til trafikpolitikerne.

Samtidig mener rederiet at have fundet et grundlæggende fejlskøn i de beregninger, der ligger til grund for økonomien i den faste forbindelse over Femer Bælt.

Eksempelvis er det faktiske tal 5.68 køretøjer i døgnet i 2011. Det er omkring 10 procent under Femern-projektets forudsætning. 2012 ligger på niveau med 2011, så det øger forskellen mellem prognose og rutens faktiske niveau, påpeger Scandlines.

Grænsehandel fylder meget og vil fylde endnu mere, hvis den ikke dæmpes via afgiftsindgreb. I dag skyldes 35 procent af overfarterne grænseshopping, og med den forventede stigning kan man risikere at mangle 40-50 procent af den forventede biltrafik i 2021.

Her kunne man så konkludere på Scandlines vegne, at mindre grænsehandel måske løser pladsmanglen på færgerne efter 2017, men det skaber et tilsvarende hul i tunnelindtægter.

Parallel forbindelse

Rederiet fastholder, at det vil fortsætte besejlingen om end i et mindre omfang. Søren Poulsgaard Jensen har lange øjne efter lastbilchauffører, der kan opfylde kravene til køre/hviletider ved at tage færgen. Der vil også være grænseshoppere og ferierejsende, som hellere tager den billigere færge.

Endelig oprustes Gedser-Rostock ruten med nye færger i 2015 med dobbelt så stor kapacitet. Det betyder, at omdirigering i sommermånederne af fragt og busser til Rødby-Puttgarden vil ophøre.

- Det er vores vurdering, at minimum 10 procent af Rødby-Puttgardens volumen vil kunne flyttes til Gedser-Rostock. En etablering af en fast forbindelse vil flytte nogle af disse kunder retur til Rødby-Puttgarden - dog ikke alle og især ikke busser og fragt.

Tyskland er ikke Sverige

Søren Poulsgaard Jensen tvivler på, at det såkaldte trafikspring vil kunne måle sig med Storebælts- og Øresundsbroerne.

- Man skal passe på med at antage, at der vil knyttes tætte bånd til Tyskland og Hamborg med arbejdsdeling og øget pendling. De administrative, kulturelle og mentale barrierer ved Femerregionen er langt større end mellem Danmark/Sverige, og regionen ligger langt fra tunge centre som København og Hamborg, anfører han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062