Ikke bange for konkurrence
Sydøstjyske vognmænd er ikke bange for fair konkurrence.
- Vi er ikke bange for konkurrence, sagde foreningens formand Per Rasmussen.
- Konkurrencen skal bare være fair. Det er den ikke, når den kommer fra rumænsk indregistrerede trækkere på ulovlige fragtture i Danmark med chauffører til en tiendedel af danske lønninger. Eller fra 16-årige knægte på entreprenør-traktorer, som med vogn og fuldt læs må veje op til 44 ton og køre i døgndrift!
Traktorerne blev ikke omfattet af godskørselsloven, da den sidst blev revideret. Vi har nu opfordret den internationale transportorganisation IRU til at gå ind i sagen og kan så håbe, at EU vil gøre noget ved problemet.
- En traktorfører, der kører "vognmandskørsel" med jord, sand eller lignende bør have kørekort til en lastbil. Køre/hviletidsreglerne skal også gælde, når man kører traktor.
3500 kg biler
Det gør de ikke, og det samme gælder, når man kører vognmandskørsel i en bil på under 3500 kg totalvægt. Dem er der ingen regler for.
Her er vi nået så langt, at transportministeren har bedt Vejtransportrådet vurdere fordele og ulemper ved en ordning med kørselstilladelser til varebiler under 3500 kg, når de kører for det, man kalder "fremmed regning". En rapport ventes her i marts.
Også cabotagekørslen fik et ord med på vejen på generalforsamlingen.
- Cabotagekørsel er resultatet af en EU-forordning og defineres som "national transport for fremmed regning".
- I Sydøstjyllands Vognmandsforening mener vi, at en stor del af cabotagekørslen er organiseret af danske firmaer med bulgarske eller rumænske stråmænd og med udgangspunkt lige syd for den dansk-tyske grænse. Det er ikke fair konkurrence, sluttede formanden.