Opsig eurovignetten
Enhedslisten og Dansk Folkeparti ønsker et eftersyn af "eurovignetten." Det måtte gerne ende med en ren dansk vejafgift.
Enhedslisten og Dansk Folkeparti er enige om, at den nuværende eurovignette er unfair over for danske vognmænd. Begge partier ønsker højere takster for udenlandske lastbiler, og de er også fælles om utilfredsheden med det omfattende snyd og kræver skrappere kontrol.
Det fælles lastbilområde har en begrænset betydning, og Belgien vil indføre en lastbilafgift sammen med Frankrig, så eurovignetten har efterhånden overlevet sig selv, konstaterer Henning Hyllested (EL).
- Under alle omstændigheder er man nødt til at give eurovignetten et eftersyn, for op til 20 procent betaler ikke, mens danske lastbiler ikke kan snyde sig fra det, siger Henning Hyllested.
Styrk tungvognspolitiet
- Det skal ikke komme an på os, hvis man vil sætte taksten op for udenlandske lastbiler og i øvrigt sætter ind med kontrol. Det kræver styrkelse af tungvognssektionen, og det vil vi have med til de næste finanslovforhandlinger. Nu er sigtet bredere, for det handler ikke kun om cabotage, men om fair konkurrence mellem danske og udenlandske vognmandsfirmaer og i høj grad udflagede danske firmaer.
Km-afgift igen?
Han er med på at opsige eurovignetten, hvis den erstattes af en afgift, som giver samme nettoprovenu som den km-afgift, regeringen har droppet i strid med en finanslovaftale med Enhedslisten.
- Som udgangspunkt vil vi være med til at, der kan dæmpe og effektivisere lastbiltrafik og fremme Euro V- og VI-lastbiler, slutter Henning Hyllested.
- Jeg har den holdning, at alle udlændinge, der kører ind i Danmark, skal betale for at køre på de danske veje. Jeg kunne godt tænke mig at give eurovignetten et eftersyn, måske opsige den og skele til den østrigske model med en mærkat i vinduet. Det er nemt for politiet at kontrollere, siger Kim G. Christiansen (DF).
Han ønsker en dansk takst, der svarer til hvad danskere betaler i andre europæiske lande, mens hjemlige vognmænd holdes skadesløse.
- Vi vil få et provenu, som ikke belaster det danske transporterhverv, pointerer Kim. G. Christiansen.
Lille bøde
Den nuværende højeste takst er éndagsafgiften på 59 kroner, hvor man nå at køre fra Padborg til Frederikshavn og retur. Der hopper Kim. G. Christiansens kæde af, for i det tyske mautsystem ville lastbilen vel kunne nå op til Trekantsområdet for det samme beløb.
Videre skal den danske bøde for manglende eurovignette forhøjes kraftigt.
- 1.500 kroner virker ikke afskrækkende, mener han.
- Det skal koste 10.000 kroner, hvis man ikke betaler afgiften!
Aftalen med de andre lande kunne måske genforhandles på baggrund af den store stigning af udenlandske lastbiler på danske veje, så den danske andel på 12,29 procent af aftalelandenes indtægter fra tredielandes køretøjer blev forhøjet, vurderer underdirektør Ove Holm fra DTL.
Der er også mulighed for at hæve satserne, men EU-direktivet levner kun mulighed for en forhøjelse på 20-30 procent, eftersom der er tale om en vejbenyttelsesafgift og ikke en km-afgift, pointerer han. Det ville indbringe 100 millioner kroner, hvis satsen sættes op til EU-loftet, kontrollen øges og vægtgrænsen sættes ned fra 12 ton til 3,5 ton.
25,50 kr. i døgnet
Vignetten for en Euro II-lastbil eller nyere koster 59 kroner om dagen, 246 kroner om ugen, 931 kroner om måneden og 9318 kroner om året. Ugeprisen svarer til 4,2 endagsafgifter, månedsprisen svarer til 15,8 og årsprisen til 158 endagskvitteringer eller cirka 25,50 kr. i døgnet.
Paraplyorganisationen for aktører, der arbejder med intelligente transportsystemer, ITS Danmark, foreslår at opstille grænseportaler med videoudstyr til nummerpladegenkendelse, der kan bruges i en målrettet kontrol.