Rapport: Bilproducenter fifler med benzinøkonomien
Man kan ikke altid regne med, at nye biler lever op til løfterne om, hvor langt de kører på en liter benzin.
- De seneste fem-seks år er der sket en betydelig stigning i forskellen mellem, hvor langt producenterne siger, at de kører på literen, og så hvad de rent faktisk kan køre i virkelighedens verden.
- Det står nu klart, at dette misforhold i stort omfang skyldes bevidst manipulation med de test, der ligger bag tallene, siger Jeppe Juul, trafikmedarbejder i Det Økologiske Råd.
I rapporten indgår blandt andet en undersøgelse af seks konkrete biler, der er blevet testet på et uafhængigt laboratorium. I gennemsnit lå bilernes brændstofforbrug 23 procent fra bilproducenternes test.
- Der er noget helt grundlæggende galt, når man ikke kan genskabe de officielle test, siger Jeppe Juul.
Det betyder blandt andet, at der dermed udledes langt mere CO2, end producenternes regnskab lover, siger han.
Producenterne kan påvirke testresultaterne for eksempel ved at tape dørene til for at mindske vindmodstanden, frakoble karburatoren for ikke at bruge brændstof på at lave strøm til batteriet eller overpumpe dækkene for at mindske rullemodstanden.
Derudover er der mulighed for at udnytte en række forskellige "fleksibiliteter" i målinger og procedurer.
Hos bilejernes organisation, FDM, siger afdelingschef Torben Lund Kudsk, at det er velkendt, at producenternes egne test sjældent lever op til virkeligheden på vejene.
- Det er meget sjældent, at vi oplever, at en bil kan køre lige så langt på literen, som den kan i en laboratorietest.
- Ingen kan bevise, at de decideret manipulerer med testen. Men den måde, man tester på, er ikke særlig virkelighedsnær. Den tager for eksempel ikke højde for, at moderne biler har en masse energikrævende udstyr, som for eksempel aircondition, siger han.
Det er ifølge FDM problematisk, fordi mange danskere netop ser på benzinudgifterne, når de skal vælge ny bil.
- Vi oplever, at det bliver værre og værre. Især med de nye biler, der kører meget langt på literen, er der stor forskel på, hvad man kan opnå i laboratoriet, og hvad man kan som almindelig bilist, siger Torben Lund Kudsk.
- Det betyder, at man ikke helt kan stole på de driftsomkostninger, der oplyses, når man køber en ny bil, siger Torben Lund Kudsk.
Han mener, at der er brug for en ny og mere retvisende måde at teste på.
/ritzau/