Bilimportører: Benzinberegning holder ikke på vejene
Den oplyste benzinøkonomi på nye biler holder ikke nødvendigvis på vejene, siger bilimportørerne.
- Det er et krav fra EU, at alle nye biler skal gennemgå en test, og der ligger et 173 sider langt EU-direktiv, der fastlægger nogle af rammerne for det. Det er altså ikke noget, som producenterne har fundet på. Vi kan ikke sælge en bil, uden testen er gennemført.
Det siger chefkonsulent i De Danske Bilimportører, Tejs Laustsen Jensen, efter forlydender om, at bilproducenterne fifler med testresultaterne, så det ser ud, som om bilerne kører længere på literen.
- Man skal være opmærksom på, at alle biler testes på samme måde. Forbrugerne kan bruge det som et sammenligningsgrundlag. En bil med en norm på 20 kilometer vil alt andet lige køre længere på literen end en med en norm på 15 kilometer, siger han.
Tejs Laustsen Jensen afviser, at bilforhandlerne ikke er gode nok til at informere forbrugerne om bilernes reelle benzinforbrug.
En rapport fra miljøorganisationen Transport & Environment viser, at bilerne sjældent kører så langt på en liter benzin, som producenterne lover.
I rapporten indgår blandt andet en undersøgelse af seks konkrete biler, der er blevet testet på et uafhængigt laboratorium. I gennemsnit lå bilernes brændstofforbrug 23 procent fra bilproducenternes test.
Tejs Laustsen Jensen understreger, at de nye biler testes i et laboratorium, og at det derfor er naturligt, at man ikke kan opnå de samme resultater på vejene.
- Så det er klart, at når man kommer ud i det virkelige liv, så er det din kørestil, vejret, temperaturen, antallet af passagerer i bilen, og om du kører i by eller på motorvej, der er afgørende for den præcise brændstoføkonomi, du opnår på køreturen, siger han.
Ifølge rapporten kan producenterne påvirke testresultaterne for eksempel ved at tape dørene til for at mindske vindmodstanden, spare på strømforbruget eller overpumpe dækkene for at mindske rullemodstanden.
/ritzau/