23948sdkhjf

Renaults nye Kangoo får starthjælp af Mercedes

Franske Renault Kangoo dukker i foråret op i en ny og forbedret udgave. Opdateringerne er hentet på fabrikken i Maubeuge, hvor Renault både bygger Kangoo til sig selv og Citan til tyske Mercedes-Benz.
Mercedes og Renault har indgået et samarbejde om at bygge de små varebiler sammen. Samarbejde mellem bilfabrikker har været praktiseret i årevis. Renault har bygget Opel Vivaro/Movano og Nissan PrimaStar/NV 400 på basis af Trafic og Maste. På samme måde bygger Mercedes-Benz Crafter for Volkswagen på Sprinter-fabrikken.

Med hensyn til produktionen af Mercedes-Benz Citan på Renault-fabrikkerne i Frankrig har tyskerne gået fabrikken igennem med en tættekam. Der er brugt to år og flere millioner euro til at forvandle en Kangoo til en Citan med Mercedes’ eget DNA. Mercedes har i øvrigt 25 kvalitetsfolk ansat på den franske fabrik.

Mercedes har strammet op på undervogn og affjedring. Der er udviklet nye motorophæng og ændret motorkarakteristik på Renault-motorerne med Mercedes BlueEFFICIENCY-teknologi.

Dertil kommer valg af kraftigere bremser, fastere sæder i bilen og et selvstændigt front- og hækdesign. Endelig har Citan en helt anden instrumentering end Kangoo.

I de to år forarbejdet varede, testede de bilerne dels i kulde i Nordsverige og i varme i Arizona, USA.

Undertegnede har prøvet Citan-prototypen i Arjeplog i Sverige sidste vinter for at se, hvor stor forskel, der var på original og kopi. Der var sket meget, men det er svært at bedømme prototyper i snevejr.

Højgearet Citan

Jeg har testet begge biler – Kangoo og Citan. Efter min vurdering er Citan mere præcis i styringen og fastere i affjedringen. Kangoo er blødere indstillet, som franskmænd godt kan lide. Begge motorer er smidige; men Citan er nok mere højgearet.

Motoren trækker fra 1.000 omdrejninger eller 35 km/t i femte gear. En mangel er et sjette gear. Det er fint på motorvej. Det kan fås som ekstraudstyr – og det bør man ofre.

Ved verdenspremieren i København sidste år havde Mercedes-folkene endda udstillet netop den opdaterede undervogn.

Videre til ny Kangoo

Den nye Kangoo, der kommer her i foråret, har annekteret en del af de forbedringer, som Mercedes foretog med Citan’en. Samtidig har den fået opdateret teknik. Udvendigt har bilen blandt andet fået baglygter, der minder meget om Citans. Det er for dyrt at køre to modellinjer på fabrikken med for mange forskelle.

Frontpartiet er naturligvis Kangoo’s eget. Her har Renault søgt over mod det nye familie-layout, som ses på Renaults personbiler. Det virker lettere end på den hidtidige model.

Mercedes’ varevogns-ledelse lægger ikke skjul på, at det var en stor udfordring at bygge en ny mini-van på basis af en eksisterende fransk varebil. På den ene side var det vigtigt, at Citan fik en genkendelig Mercedes-identitet. På den anden side er det en billigere fremgangsmåde at bygge på en eksisterende platform end at begynde fra bunden. Især når der er tale om varebiler, der produceres i mindre stykantal end personbiler.

Mercedes instrumentering

Instrumenteringen er da også rendyrket Mercedes i Citan’en. Alle kontakter er placeret som i Mercedes-Benz Vito. Genkendelsens glæde er stor for stamkunderne.

At Mercedes turde binde an med fransk teknologi, der jo ikke just har samme prestige som tysk teknologi, skyldes blandt andet, at Renaults biler er blevet mere robuste. Ifølge Mercedes er det sket efter Renaults samarbejde med Nissan.

Jeg har af gode grunde ikke prøvekørt den nye Kangoo endnu. Sammenligner man Kangoo og Citan, er der i den tyske bil gjort meget ud af isoleringen. Støjniveauet er mindre. Især det sidste er det nærliggende at overføre til den nye Kangoo.

Renault fortæller, at man har med den nye model har forbedret finish på svejsepunkter, på dørpaneler, og et lavere støjniveau.

Bag rattet sidder man godt i begge biler; men som nævnt lidt fastere i Citan. Instrumenteringerne er vidt forskellige. Det må blive en smagssag lide. Begge biler har samme skavank: Rattet kan kun indstilles lodret (op/ned).

Tekniske specifikationer

Mercedes-Benz Citan 109 CDI

Motor: 4 cyl. Dieselturbo.

Miljø: Euro 5 BlueEFFICIENCY.

Slagvolumen: 1.461 ccm.

Ydelse: 90 hk. v. 4.000 omdr.

Moment: 200 Nm v. 1.750 omdrejn.

Gear: 5 trin.

Brændstofforbrug: 21,3 km/l.

CO2: 130 gram pr. km.

Køreklar vægt/totalvægt: 1.490/1.950 kg.

Påhæng m. bremser: 1.050 kg.

Varerum: 3,1 kubikmeter.

Citan-priser fra 123.000 kr. plus moms.

Tekniske specifikationer

Renault Kangoo 1,5 dCi.

Motor: 4 cyl. 1.461 ccm.

Ydelse: 90 hk v, 4.000 omdr.

Moment: 200 Nm v. 1.750 omdr.

Gear: 5 trin.

Brændstofforbrug: 20,4 km/l.

Miljø: Euro 5

Køreklar vægt/totalvægt: 1.335/1.936 kg.

Påhæng m. bremser: 1.050 kg.

Varerum: 3,1 kubikmeter.

Kangoo-priser fra ca 130.900 kr. plus moms
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062