Cykelløb gav kæmpekø
Der er ingen kompensation til vognmænd og bilister for den store forsinkelse på Storebæltsbroen den 1. september. Forsinkelsen skyldtes et motionsarrangement.
- Det er beklageligt, at et folkeligt arrangement som motionscykelløbet fra Aarhus til København fik en så uheldig indflydelse på trafikafviklingen på Storebælt. Det opstod en på alle måder uacceptabel kødannelse, undskyldte Henrik Dam Kristensen, da han redegjorde for den trafikale skandale i trafikudvalget over for trafikordfører Lars Barfoed (K).
Dam Kristensen skyder dog ansvaret over på sin forgænger, Hans Chr. Schmidt (V), som holdt møder med arrangøren og gav grønt lys for arrangementet.
- Jeg vil opfordre Lars Barfoed til at kontakte sin kollega i den daværende regering. Det var den tidligere transportminister, der gav grønt lys til cykelløbet på den valgte måde, lød stikpillen.
Lars Barfoed sætter i det hele taget spørgsmål ved, om Storebæltsbroen skal bruges til sådanne arrangementer. Som trafikminister i sin tid stoppede han et lignende arrangement.
Undlod varsel
Bedømt ud fra de tilgængelige data oplyser Sund & Bælt, at den længste kø var cirka 14 km lang omkring klokken 15.00. De berørte biler formodes at have holdt i kø i gennemsnit i cirka en time, i værste fald op til cirka to timer.
Sund & Bælt undlod at udsende en advarsel via e-mail til brobizz-kunderne. Selskabet kun havde forventet en forlængelse af rejsetiden med 10-15 minutter over Storebælt.
Den fejl gentages næppe, kunne man forstå på ministeren.
Kiggekø og følgebiler
I modsætning til tidligere arrangementer var der denne gang både trafik og motionister i det sydlige spor, mens det nordlige spor var helt uberørt af løbet. Motionisterne benyttede nødsporet og det langsomme spor, mens bilerne benyttede det hurtige spor.
Imidlertid opstod der kiggekø. Bilisterne kørte ikke med de tilladte 70 km/t, men holdt i stedet øje med cyklisterne. Dette problem kan være forstærket af følgebiler for cyklisterne, lyder forklaringen fra Sund & Bælt.
Arrangør bør betale
Vognmænd og bilister, som for eksempel det ægtepar, der kom for sent til deres datters bryllup, burde have erstatning eller tilbagebetaling af broafgiften, mener Lars Barfoed.
- Man burde overveje at suspendere betalingen ved sådanne lejligheder. Til forskel fra situationer med dårligt vejr var man denne gang selv herre over situationen, da man her besluttede at lukke det ene spor.
Hvis nogen har en interesse i at lukke det ene spor, må man betale for omkostningerne ved det, herunder rabat til de berørte bilister, siger Lars Barfoed.
1.000 lastbiler
DTL vurderer med stor usikkerhed, at 1.000 lastbiler sad fast i køen. Det er 500 kroner i timen pr. lastbil. I alt et tab på en halv million kroner.
- Der har helt sikkert været chauffører, som har fået problemer med køre/hviletiden, siger Ove Holm, erhvervspolitisk chef hos DTL.