LEDER: Der er et yndigt land
Cabotage-debatten er endnu ikke slut - og heldigvis for det. Der er stadig mange, som ikke har taget stilling til konsekvenserne af cabotagen, skriver Transdportmagasinet i leder fra den 8. oktober 2012.
Konsekvenserne
DER ER STADIG mange politikere og virksomhedsledere, som endnu ikke har taget stilling til cabotagen og dens konsekvenser.
De har det okay med den første del: At man kan få billige chauffører. Men de vender det blinde øje til den anden del - konsekvenserne. Altså at disse chauffører kommer til at leve under nogle kummerlige forhold, og at de er med til at ødelægge det samfund og det menneskesyn, som vi har bygget op her i Danmark.
Vores samfund kan ikke holde til, at der kommer nogle chauffører ind fra højre og kører i 30 dage for 1.600 euro, mens den danske vognmand/chauffør, som er stået op hver dag og har udført sit arbejde uden at klage, ikke kan få forretningen og livet - til at hænge sammen længere.
Udkonkurreret
SAMMENLIGN DET GERNE med købmanden og supermarkedet. Vi kommer til at savne den lille købmand, som er blevet konkurreret ud af det store supermarked.
Først når han er lukket, er vi klar over, at vi savner ham. Det handler ikke kun om økonomi. Det handler også om liv og værdighed.
Er vi så klar til at hylde cabotagen og leve med dens konsekvenser?
Umusikalsk
SOM EN LILLE, men trofast dansk vognmand sagde til mig forleden morgen. Det er godt, at jeg både er ordblind og umusikalsk, for så behøver jeg ikke synge med på "Der er et yndigt land".
Lad os værne om den danske chauffør og vognmand, mens vi endnu har dem.